W analizowanym okresie najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon BLIK – Polacy skorzystali z tej usługi aż 132 mln razy. Wyraźny wzrost odnotowano także w kanale POS – między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych przeszło 105 mln transakcji, czyli o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

BLIK rośnie w e-commerce

W pierwszym kwartale 2024 r. najwięcej transakcji BLIKIEM zostało zrealizowanych w e-commerce – co druga płatność odbyła się właśnie w tym kanale. W analizowanym okresie użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 264,9 mln razy, czyli o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to z kolei 143 zł.

W pierwszym kwartale 2024 r., podobnie jak w poprzednich okresach, najczęściej korzystano z tego rozwiązania na platformach typu marketplace, gdzie średnia wartość koszyka wyniosła 123 zł. Największą natomiast wartość koszyka zakupowego odnotowano w kategorii „moda” – użytkownicy płacili za zakupy w sklepach oferujących odzież i obuwie średnio 230 zł.

Dynamiczny wzrost P2P

Między styczniem a marcem br. użytkownicy równie chętnie rozliczali się za pomocą przelewów na telefon BLIK. Ich liczba wzrosła rok do roku o 59 proc. do poziomu 132 mln. Znacząco zwiększyła się również wartość transakcji P2P. W pierwszym kwartale br. wyniosła ona 19,3 mld zł, czyli o 79 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast średnia wartość pojedynczego przelewu to 151 zł.

Rosnące zainteresowanie przelewami na telefon znajduje odzwierciedlenie w stale zwiększającym się udziale tej usługi w ogólnej liczbie transakcji realizowanych za pomocą BLIKA. Obecnie stanowią one już ponad jedną czwartą wszystkich płatności.

Więcej BLIKA w sklepach stacjonarnych

W pierwszym kwartale br. sporą popularnością cieszyły się także transakcje w terminalach płatniczych. Między styczniem a marcem br. użytkownicy zrealizowali w ten sposób 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48 proc. i 55 proc. w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r.

Około 37 proc. wszystkich transakcji w POS stanowiły płatności zbliżeniowe. W analizowanym kwartale użytkownicy skorzystali z tej opcji 39,2 mln razy, czyli o 59 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość płatności zbliżeniowych BLIK wyniosła 1,7 mld zł wobec 1 mld zł rok wcześniej. Od początku udostępnienia usługi aktywowano ją prawie 3 mln razy i zapłacono za jej pomocą w 152 krajach.

W omawianym kwartale widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Na koniec marca br. ich liczba zwiększyła się rok do roku o jedną piątą – do poziomu 15,9 mln. Z kolei wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.

Perspektywy dalszego rozwoju

Ostatnie miesiące stanowiły dla BLIKA czas intensywnego rozwoju oraz wprowadzania nowych funkcji. Usługa BLIK Płacę Później została udostępniona klientom VeloBanku w serwisach VeloMarket i Morele, a w ostatnich dniach – po zakończeniu fazy pilotażu – także użytkownikom Banku Millennium. Dodatkowo, BLIK stale poszerzał również swoją obecność w administracji publicznej – obecnie jest on dostępny w ramach aplikacji mObywatel już w 50 urzędach.