25 kwietnia 2019, 09:00:Kongres Profesjonalistów Public Relations - Bristol Tradition & Luxury Hotel, Mikołaja Kopernika 12, 35-069 Rzeszów

W 2018 roku aplikacje finansowe pobrano 3,4 mld razy

W 2018 roku pobrano prawie 3,5 mld aplikacji finansowych

W 2018 roku użytkownicy z całego świata 3,4 mld razy pobrali aplikacje finansowe i bankowe na swoje urządzenia mobilne. To wzrost o 75% w porównaniu do roku 2016. Wydatki w sklepach z aplikacjami w roku bieżącym mają natomiast przekroczyć 120 mld dolarów – to więcej niż wydatki w sektorze muzycznym i dwukrotnie więcej niż zakupy poczynione w kasach biletowych.

Takie dane prezentuje raport „The State of Mobile 2019”, przygotowany przez serwis App Annie. Opracowanie dotyczy globalnego rynku aplikacji mobilnych, z wyszczególnieniem poszczególnych sektorów – w tym także tego finansowego. Największy przyrost finansowych aplikacji mobilnych zanotowała Indonezja (około 400%) i Indie (około 230%). Zgodnie z raportem na świecie ma znajdować się ponad 4 mld urządzeń mobilnych, na których można instalować aplikacje.

Pełny raport można pobrać tutaj.

W sklepach z aplikacjami wydamy ponad 120 mld dolarów?

W sumie w 2018 roku w sklepach z aplikacjami klienci zostawili ponad 101 mld dolarów – o 75% niż w roku 2016. Teraz, tak jak wspomnieliśmy na początku tekstu, te wydatki mają przekroczyć 120 mld USD. Co ciekawe statystycznie średni użytkownik w takich krajach jak USA, Korea Południowa, Japonia i Australia posiada na swoim smartfonie ponad 100 aplikacji.

Australijczycy to także grupa, która w ciągu tygodnia najczęściej loguje się do swojej aplikacji bankowej. Obywatele w kraju ze stolicą w Canberze logują się do bankowej apki średnio 10 razy w tygodniu. To zasługa szeroko spopularyzowanych szybkich przelewów z poziomu aplikacji – coś na kształt naszego BLIKA, czy amerykańskiego Venmo (należącego do PayPala).

Światowa średnia logowań do aplikacji bankowych to 7 sesji w tygodniu. W średnią niemal idealnie wpisała się Wielka Brytania, gdzie klienci logują się do aplikacji bankowych trochę ponad 7 razy w ciągu tygodnia. Dla porównania w 2016 roku średnia logowań w UK wynosiła niecałe 6 razy w tygodniu.

Na drugim biegunie znajdują się Japończycy, którzy logują się do aplikacji swojego banku średnio trochę ponad 2 razy w tygodniu. Ale to i tak wzrost o 15% w porównaniu do 2016 roku dla Kraju Kwitnącej Wiśni. Odnośnie Japonii raport przytacza także przykład aplikacji PayPay, opracowanej przez SoftBank. Apka pozwala klientom płacić w sklepach skanując kody QR, powiązując transakcję z wirtualnym portfelem Yahoo! Wallet. Od swojego startu w październiku 2018 PayPay zanotował 46-krotny wzrost aktywności użytkowników

Spore wzrosty notują także aplikacje fintechowe. Raport podaje, że w porównaniu do 2016 roku liczba sesji w takich aplikacjach wzrosła o ponad 200% w UK, o ponad 150% w USA i ponad 200% w Kanadzie. W skali świata ten wzrost to niespełna 150%.

Facebook dzieli i rządzi

Na koniec raport App Annie przedstawia także aplikacje mobilne z największą liczbą miesięcznych użytkowników w 2018 roku. Zwycięstwo należy do Marka Zuckerberga. Trzy pierwsze miejsca zajmują aplikacje należące do grupy Facebooka – Facebook, WhatsApp i Messenger. Tuż za podium plasuje się WeChat od Tencenta, ale pozycja nr 5 znów należy do grupy Zuckerberga – do Instagrama. Raport niestety nie podaje liczby użytkowników.

Jeżeli chodzi o największą liczbę pobrań, to tutaj także króluje Facebook i Messenger. Na kolejnych miejscach uplasowały się WhatsApp, Tik Tok i Instagram. Najwięcej pieniędzy z poziomu aplikacji wydają użytkownicy Netflixa i Tindera. To dane globalne. Raport wyszczególnia informacje o poszczególnych krajach, ale niestety nie o Polsce.

Postaramy się jednak w jakiś sposób odnieść do polskiego rynku – przede wszystkim jeżeli chodzi o aplikacje bankowe. Kilka miesięcy temu PKO Bank Polski prezentował dane, według których od grudnia 2017 do lipca 2018 klienci wykonali ponad 50 mln transakcji w IKO – czyli tyle samo ile wcześniej zrealizowali przez 5 lat .

Obecnie na każdego użytkownika IKO przypada średnio 7 transakcji mobilnych miesięcznie (dane na lipiec 2018). W rekordowych dniach klienci płacili i dokonywali przelewów w IKO nawet prawie 450 tysięcy razy (11 czerwca 2018), zaś 10 lipca 2018 roku był rekordowy pod względem transakcji IKO w internecie – ponad 120 tysięcy.

Natomiast zgodnie z danymi ZBP na koniec III kwartału 2018 roku w Polsce było 7,9 mln aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Chodzi o osoby logujące się do apki swojego banku przynajmniej raz w miesiącu. Serwis PR News podawał, że w III kwartale 2018 roku z aplikacji IKO od PKO Banku Polskiego korzystało już 1,1 mln klientów. Na kolejnych miejscach uplasował się mBank i ING Bank Śląski. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Polacy są także jedną z najliczniejszych narodowości korzystających z Revoluta – aplikacji używa już ponad 3 miliony klientów na świecie, z czego prawie 300 tys. stanowią właśnie Polacy.

/Rafał Tomaszewski