Abonament Allegro Smart. Sprawdzamy czy to się opłaca

Współpraca mBanku i Allegro. Nowa oferta dla sprzedających

Na początku bieżącego tygodnia Allegro wprowadziło abonament, dzięki któremu za cenę 49 złotych rocznie można cieszyć się darmową dostawą i darmowymi zwrotami. Allegro Smart wygląda na ciekawe rozwiązanie dla aktywnych kupujących, którzy z Allegro korzystają kilka lub kilkanaście razy w miesiącu, ale nowa oferta budzi obawy mniejszych sprzedawców. Czy słuszne? Postanowiliśmy prześwietlić Allegro Smart i zobaczyć komu się to opłaca.

Opłaty abonamentowe kojarzymy głównie z usługami telekomunikacyjnymi i ze streamingiem filmów, muzyki lub audiobooków. Pakiet Smart to rozwiązanie w stylu Netflixa, z tą różnicą, że opłaty dokonujemy na rok, lub na 6 miesięcy. Wprowadzenie nowej oferty to zapewne odpowiedź na rosnącą w Polsce popularność chińskiego giganta AliExpress, ale czy w ten sposób uda się zatrzymać potencjalny odpływ kupujących i sprzedawców? Zobaczcie jak prezentują się szczegóły pakietu Allegro Smart.

[AKTUALIZACJA] Allegro Smart jest już dostępne w pakiecie miesięcznym za 8,99 zł.

Allegro Smart – jak to działa? Czy jest jakiś haczyk?

Na początek warto szczegółowo opisać zasady działania Allegro Smart:

  • koszt rocznego abonamentu to 49 zł, natomiast pakiet na 6 miesięcy kosztuje 39 zł,
  • możliwe opcje dostawy to paczkomat InPost oraz punkty odbioru Poczty Polskiej, czyli: placówka Poczty Polskiej, kiosk RUCH, stacja paliw Orlen, sklepy Żabka i Freshmarket. Usługa obejmie także dostawy za pośrednictwem listów poleconych Poczty Polskiej,
  • Allegro Smart nie obejmuje dostaw za pomocą przesyłek kurierskich,
  • darmowe zwroty można realizować w paczkomatach InPost oraz w którymś z wymienionych punktów odbioru Poczty Polskiej,
  • minimalna wartość zamówienia od pojedynczego sprzedawcy to 40 zł,
  • w cenie rocznego abonamentu można skorzystać z 365 darmowych dostaw produktów,
  • Allegro Smart nie jest dostępne dla aptek i ofert ogłoszeniowych,
  • na początek kupujący, którzy zdecydują się na wybór oferty Smart otrzymają dostęp do specjalnych promocji, oznaczonych jako Smart Okazje,
  • oferta Allegro Smart nie będzie obowiązywała u wszystkich sprzedawców.

I właśnie nad tym ostatnim punktem zamierzamy się pochylić, ponieważ plusy Allegro Smart są oczywiste – przy częstych zakupach koszty abonamentu zwrócą się pewnie już po miesiącu. Ale co z dostępnością oferty i z mniejszymi sprzedawcami?

Co zrobić aby oferty były oznaczone ikoną Allegro Smart?

Ikoną Allegro Smart będą oznaczeni sprzedawcy, którzy utrzymują średnią ocen sprzedaży na poziomie minimum 98%, lub posiadają status Super Sprzedawcy. Dodatkowo muszą udostępniać metody dostawy, które obsługuje pakiet Smart. Przykładowo – sprzedawca, który ma ocenę sprzedaży na poziomie 99%, ale udostępnia tylko przesyłki kurierskie, nie będzie oznaczony ikoną Allegro Smart.

Sprzedawcy muszą też pamiętać, aby ustawić cenniki dostawy w taki sposób, aby koszt dostawy dla transakcji z wieloma przedmiotami nie przekroczył 40 zł. W przeciwnym razie dostawa nie będzie realizowana w ramach usługi Allegro Smart.

– Przykład: Klient ma w koszyku 10 takich samych przedmiotów oznaczonych Allegro Smart, z kosztem dostawy 8,60 zł do paczkomatu. Jeśli sprzedawca ustawi koszt wysyłki kolejnego przedmiotu w koszyku na 5 zł, to przy tym zakupie koszt dostawy wyniesie 53,60 zł i klient będzie musiał zapłacić za dostawę i ewentualny zwrot – czytamy na stronie Allegro.

Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Allegro.

Allegro Smart będzie niekorzystne dla mniejszych sprzedawców?

Skoro wyjaśniliśmy już szczegółowe zasady działania pakietu Smart, można przejść do małego podsumowania. Część klientów obawia się, że Allegro robi portal sprzedażowy „pod siebie”, czyli chce wyeliminować drobnych sprzedawców, kosztem swoich aukcji. Niektórzy zarzucają Allegro, że przestaje być portalem aukcyjnym, a staje się konkurencją dla kupujących. Faktycznie, znaczna część ofert mniejszych sprzedających nie będzie oznaczona ikoną Smart, przez co mogą oni stracić potencjalnych klientów.

Allegro broni się, że na portalu jest już 33 mln ofert w pakiecie Smart, co stanowi około 1/3 wszystkich ofert wystawionych na Allegro – to dane z profilu firmy na Facebooku. Natomiast sprzedawcy są bardziej zainteresowani tym, jaki procent sprzedawców w serwisie kwalifikuje się do programu. Niestety Allegro nie chce podawać takich danych. Ostatecznie może się okazać, że zwykły „Kowalski” będzie miał problem ze sprzedażą swojego produktu, ponieważ większość kupujących będzie szukała ofert w pakiecie Smart.

To minusy po stronie sprzedających, a co z kupującymi? Ci drudzy obawiają się, że większość sprzedawców nie będzie należała do programu, przez co po zapłaceniu abonamentu trzeba będzie wybierać oferty z najdroższych aukcji po wyższej cenie. Faktycznie, ceny u dużych sprzedawców (a prawdopodobnie to głównie oni będą oznaczeni ikoną Smart) zazwyczaj są znacznie wyższe, niż u osób, które na Allegro sprzedają okazjonalnie.

Sprzedawcy mają dwa wyjścia – albo dostosować się do regulaminu i spełniać wymogi Allegro Smart, albo przenieść swoje oferty do konkurencji. Natomiast osoby, które wolą kupować u drobnych sprzedawców, powinny się dwa razy zastanowić przed wykupieniem rocznego abonamentu.

Allegro Smart nie jest pakietem dla wszystkich, ale jesteśmy dalecy od krytyki tego rozwiązania. Tak jak wspomnieliśmy we wstępnie, wprowadzenie nowej usługi to zapewne odpowiedź Allegro na konkurencję z Azji, w szczególności AliExpress. Pakiet Smart jest korzystny dla tych użytkowników, którzy zamawiają bardzo dużo produktów i nie przeszkadza im korzystanie z ofert dużych sprzedawców. Natomiast po stronie Allegro program ma potencjał „lojalizacyjny”, ponieważ wykupując abonament użytkownik de facto przywiązuje się do Allegro na czas jego trwania i raczej nie będzie szukał ofert na konkurencyjnych portalach.

Postanowiłem też poprosić o komentarz redaktora naczelnego, który po krótkiej konsultacji stwierdził, że jemu abonament Allegro Smart się opłaca. Na tym w zasadzie moglibyśmy zakończyć dyskusję.

/Rafał Tomaszewski