Jedziesz na wakacje. Wchodzisz do hotelu i okazuje się, że nie można zapłacić kartą. Najbliższy bankomat znajduje się 20 km od miejsca wypoczynku. Miłego dnia! Ten problem w Polsce wciąż istnieje, ale to się oczywiście zmienia na lepsze. Jednak wakacje spędzamy nie tylko w kraju. Polacy jeżdżą po całym świecie – ile wziąć gotówki do Albanii? Którą kartę wziąć ze sobą (VISA, czy Mastercard a może Revoluta), czy BLIK działa za granicą (nie, chyba, że robisz zakupy w sieci). Czy w Maroko zapłacę telefonem? W którym mieście zapłacę za taxi bezgotówkowo? Branża turystyczna jak żadna inna musi być otwarta na różne metody płatności.

Innowacje w dziedzinie płatności nabierają tempa

W latach 2008-2016 w branży technologii finansowych (tzw. fintech) powstało przeszło 5000 firm, które przyciągnęły ponad 60 mld USD kapitału. Pomogło to wprowadzić szereg innowacji w dziedzinach takich jak: płatności zbliżeniowe i zabezpieczone kryptograficznie waluty cyfrowe do natychmiastowych płatności. Badanie (dostępne tutaj) przeprowadzone przez PYMNTS pokazuje, że branża turystyczna jest już gotowa na wejście w nową erę obsługi płatności.

W ramach badania przeprowadzono 78 rozmów z kierownikami ds. płatności pracującymi w hotelach, liniach lotniczych i u pośredników turystycznych. Wynika z nich, że istnieje coraz większa potrzeba innowacji w płatnościach. Ponad 95% respondentów planuje wprowadzenie w najbliższej przyszłości nowych rozwiązań płatniczych, a 14% chce wdrożyć „wiele takich rozwiązań”. Wyjście naprzeciw potrzebom klientów oraz zapewnienie im bardziej indywidualnej obsługi to zdaniem respondentów główne czynniki napędzające innowacje.

80% biur podróży współpracuje z przynajmniej 3 różnymi dostawcami usług płatniczych

Pomimo tych obiecujących perspektyw kierownicy ds. płatności za usługi turystyczne wskazują na dużą złożoność, jako barierę dla innowacji. Aż 85% firm odnotowało wzrost liczby akceptowanych metod płatności w ostatnich pięciu latach. Respondenci przyjmują średnio płatności realizowane za pomocą 9 metod, a w ostatnich kilku latach firmy dodały przeciętnie 3 nowe sposoby. Analogicznie, zdecydowana większość biur podróży (ponad 80%) współpracuje z 3-10 różnymi dostawcami usług płatniczych, co jeszcze bardziej zwiększa złożoność.

-Branża turystyczna osiągnęła punkt zwrotny w zakresie innowacji płatniczych. Następnych kilka lat będzie dla niej okazją do usprawnienia obsługi klienta oraz obniżenia kosztów dzięki innowacjom w technologiach finansowych. Firmom, które chcą wprowadzać innowacje w płatnościach zalecamy podejście strategiczne, czyli określenie tego, co stanowi zasadniczą przewagę konkurencyjną, a co można zlecić na zewnątrz. Następnie, podczas oceny przyszłych innowacji należy skupić się wyłącznie na tych, które usprawniają obsługę klienta lub zmniejszają skomplikowanie oraz koszty pośrednie i bezpośrednie – powiedział Bart Tompkins, dyrektor zarządzający Amadeus ds. płatności.

Branża turystyczna potrzebuje globalnych rozwiązań

-Branża turystyczna ma bardziej globalny charakter niż jakakolwiek inna. Wymaga zatem metod płatności dostosowanych do potrzeb klientów z różnych części świata oraz zgodności z lokalnymi przepisami prawa. Pomimo tych wyzwań jest jasne, że bardziej spersonalizowana obsługa klienta oraz innowacyjne rozwiązania płatnicze mogą zapewnić firmom działającym w branży przewagę nad konkurencją – dodaje Tompkins.

Z badania wynika również, że firmy z branży turystycznej wydają średnio 5,3% swoich przychodów na zarządzanie płatnościami, w tym opłaty dla dostawców usług i inne koszty pośrednie. W skali całej branży chodzi o kolosalną sumę 74,5 mld USD. Mniejsze firmy płacą zdecydowanie wyższe prowizje. W przypadku firm osiągających przychody do 15 mln USD prowizje te stanowią 7,5% przychodu. Dla porównania biura podróży generujące ponad 1 mld USD przychodu rocznie, płacą 3,8%.

Badanie zostało zrealizowane przez portal PYMNTS w pierwszej połowie 2018 r. Rozmowy telefoniczne przeprowadzono z 78 kierownikami ds. płatności pracującymi w liniach lotniczych (9), hotelach (41) i u pośredników turystycznych (28). Respondenci pochodzili z przedsiębiorstw różnej wielkości, z których ponad 60% generuje przychody rzędu ponad 100 mln USD rocznie. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Amadeus Payments, która obsługuje płatności o wartości ponad 117 mld USD rocznie dla ponad 1000 biur podróży.

/ŁP, inf. zewnętrzne