Przypomnijmy, że PSD2 zacznie w pełni obowiązywać już od 14 września 2019 roku. Konsumenci odczują wejście w życie nowych przepisów drobnymi zmianami w częstotliwości podawania kodów PIN przy autoryzowaniu bezgotówkowych transakcji płatniczych. Pojawią się też pewne modyfikacje w procesie logowania do bankowości, czyli wymóg tzw. silnego uwierzytelniania – klient po podaniu loginu i hasła do bankowości będzie musiał przepisać kod, który otrzyma SMS-em lub tokenem. Inaczej się nie zaloguje.

Ale PSD2 nie ma na celu utrudniać, tylko ułatwiać korzystanie z technologii finansowych, w tym zwiększać dostęp do usług płatniczych. Jednym z przejawów tego działania jest możliwość świadczenia usług jako TPP, czyli podmiot trzeci, który może np. inicjować usługę płatniczą w imieniu klienta lub uzyskać dostęp do rachunku. Naturalnie wymaga to odpowiednich zezwoleń i licencji, o których można przeczytać tutaj.

Santander Bank Polska, a niebawem zapewne także inne banki, chce wykorzystać możliwości jakie daje PSD2. Do tego konieczne są zmiany organizacyjno-prawne, dlatego zmieniono statut banku – sąd zatwierdził zmiany 12 sierpnia. Teraz już cały świat wie jak powinny brzmieć odpowiednie zapisy.

Wszystkie rachunki bankowe w jednym miejscu

Jedną z ciekawszych opcji jest zagregowanie wielu rachunków płatniczych w ramach jednej aplikacji mobilnej lub interfejsu desktopowego. Klient, który posiada kilka rachunków bankowych w innych bankach, będzie mógł – wybierając odpowiednie opcje i wydając właściwe zgody – dodać widok salda z innych rachunków. Zapewne z czasem funkcje te będą rozbudowywane o nowe możliwości, w tym wręcz „standardowe” inicjowanie płatności. Innymi słowy, logując się do Santandera będziesz miał widok na swój rachunek w PKO BP, itd.

Biuro prasowe banku poinformowało, że wkrótce Santander Bank Polska rozpocznie pierwsze próby produkcyjnego dostępu do środowisk API innych banków.

– Wpisanie zmian statutu Santander Bank Polska w KRS to kolejny kamień milowy w drodze do oferowania przez Bank usług jako TPP.Już wkrótce nasi klienci będą mogli w bankowości internetowej i mobilnej zagregować swoje rachunki płatnicze, prowadzone w innych bankach. Ułatwi to z pewnością zarządzanie własnym budżetem– mówi Szymon Staśczak, odpowiedzialny za wdrożenie biznesowe PSD2 w Santander Bank Polska.

Zmiany w logowaniu do Santandera

Santander wprowadza nowe rozwiązanie – logowanie się urządzeniem zaufanym (tzw. zaufanym komputerem). Klient będzie mógł zdefiniować dane urządzenie np. smartfona, tablet lub komputer jako urządzenie zaufane. Logując się za jego pośrednictwem nie będzie potrzeby przepisywania kodu weryfikacyjnego w ramach dodatkowej autoryzacji.

Każdy klient Santander Bank Polska, który dotychczas nie dodał smartfonu lub tabletu jako urządzenia zaufanego, będzie proszony przez Bank o taką aktywność. W takiej sytuacji, podczas pierwszego logowania (przy dodawaniu zaufanego urządzenia) wymagana będzie dodatkowa autoryzacja za pomocą smsKodu, tokenu lub mobilnego podpisu.