Equity crowdfunding – co to jest?

Equity crowdfunding to forma inwestycji grupowych. Społeczność finansuje projekt na wczesnym etapie rozwoju (inwestowanie w tego typu projekty i startupy może być bardzo zyskowne, ale jak każda inwestycja wiąże się z ryzykiem), jednak w porównaniu z tradycyjnymi zbiórkami, inwestorzy stają się również akcjonariuszami. Equity crowdfunding to więc sytuacja win-win. Firma będąca emitentem ma szansę na szybszy i bardziej efektywny rozwój, a inwestorzy mogą w przyszłości otrzymać różne korzyści oferowane przez poszczególnych emitentów.

Crowdfunding

Sytuacja prawna crowdfundingu

Przez wiele lat temat platform equity crowdfundingowych powodował liczne dyskusje na temat legalności modelu ich działania. 9 kwietnia 2020 r. Urząd Nadzoru Komisji Finansów wydał stanowisko, które w jasny sposób określiło, czym różni się platforma do emisji od domu maklerskiego, tym samym potwierdzając legalność modelu.

Obecnie spółki w Polsce mogą pozyskiwać do 1 mln euro co 12 miesięcy. W Brukseli trwają prace nad zmianami prawnymi, które m.in. mają pozwolić, by spółki w Unii Europejskiej mogły pozyskiwać do 5 milionów euro.

Equity crowdfunding a pandemia

Czas koronawirusa nie oszczędza praktycznie nikogo i okazał się trudnym sprawdzianem dla wielu uznanych marek oraz dopiero powstających przedsiębiorstw. Jednak z equity crowdfundingiem kryzys obchodzi się wyjątkowo łagodnie. Jak mówi Arkadiusz Regiec, CEO Beesfunda – w pierwszym kwartale tego roku spółki pozyskały 9 919 440 zł, dla porównania pierwszy kwartał 2019 zakończyliśmy z kwotą 8 861 227 zł. Drugi kwartał 2020 r. też rozpoczął się ciekawie – jedna ze spółek pozyskała ponad 4 mln złotych, pobijając tym samym krajowy rekord equity crowdfundingu.

W czasie gdy banki wstrzymują linie kredytowe, fundusze VC od dawna mało inwestują w spółki inne niż ICT, nasza oferta staje się ważną drogą dla finansowania małych spółek. Tylko od początku tego roku przeprowadziliśmy 14 emisji, a emitenci zebrali 13 195 543,68 zł – dodaje Kuba Kucharski z Beesfund.

Projekty godne uwagi – propozycje Beesfunda

Beesfund umożliwia zainwestowanie w firmy, które tworzą perspektywiczne produkty i narzędzia o szerokim spektrum zastosowania. W ramach platformy potencjalni akcjonariusze mogą zainwestować w biznesy z wielu branż i będące na różnych etapach rozwoju. Właśnie w ramach tej platformy miała miejsce pierwsza na taką skalę w Polsce emisja klubu piłkarskiego (Wisła Kraków), który w 24 godziny zebrał 1 mln euro aby przetrwać i rozwijać się dalej (rok później zmniejszył stratę i wykazał pierwsze zyski od dawna). Łącznie w dwóch emisjach Wisła zebrała już 6,2 mln złotych.

Aktualnie emisję akcji w ramach equity crowdfundingu prowadzi m.in. wspomniana już Wisła Kraków, ale także Agroma – dystrybutor zmechanizowanego sprzętu ogrodniczego, House of Glam – polska marka świec zapachowych, Benefit Food – producent pierwszych naturalnych baz do „zdrowszych drinków”, czy prężnie rozwijająca się firma z branży nieruchomości, Śląska Grupa Kapitałowa. Osoby zainteresowane nowymi technologiami mogą zwrócić uwagę również na firmy takie jak Heroo Mobile – jedynego w Polsce operatora telekomunikacyjnego tylko dla dzieci oraz MC2 Innovations – twórców narzędzia Carrotspot, służącego do wspierania zespołów HR.

Jak można zainwestować?

W celu zainwestowania w wybrany projekt, wystarczy wejść na stronę beesfund.com, wybrać konkretną spółkę, podać swoje dane i wpłacić określoną kwotę. Pieniądze trafią bezpośrednio na konto spółki, a akcjonariusz otrzyma potwierdzenie transakcji na swój adres e-mail. Po zakończeniu emisji akcji i niezbędnych czynnościach prawnych, spółka prześle inwestorom dokumenty akcji.