Wątpliwości Komisji Europejskiej i państw członkowskich budził przede wszystkim brak czytelnych informacji o tym, w jaki sposób Facebook wykorzystuje dane osobowe użytkowników serwisu, a także zasady ponoszenia odpowiedzialności przez spółkę. Facebook zadeklarował, że zmieni większość analizowanych przez UOKiK klauzul.

Facebook zmieni zasady świadczenia usług

Teraz serwis Marka Zuckerberga w warunkach świadczenia usług wytłumaczy, że pomimo tego, że portal jest darmowy to ceną za korzystanie z Facebooka są dane osobowe i wyświetlane reklamy, których tematyka bazuje na informacjach zgromadzonych na temat użytkowników. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej. Facebook musi wprowadzić zmiany do końca czerwca 2019 r.

Kroki podjęte względem Facebooka wpisują się w niedawne działania UOKiK-u i 27 instytucji zrzeszonych w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ang. ICPEN). Przypomnijmy, że w zeszłym tygodniu UOKiK zaapelował do Apple i Google, aby dokładniej informowały klientów o zasadach, na jakich gromadzą i przetwarzają ich dane.

Chodzi o sklepy z aplikacjami – App Store i Google Play. Użytkownik ściągając aplikację nie wie w jakim celu potrzebuje ona na przykład dostępu do jego kontaktów. Tego typu informacje w App Store i Google Play są zbyt trudno dostępne – twierdzi UOKiK wraz z innymi instytucjami zrzeszonymi w ICPEN. Więcej o apelu względem Apple i Google pisaliśmy tutaj.

/Rafał Tomaszewski