banqUP to polsko-belgijski fintech, który licencje AISP od Komisji Nadzoru Finansowego otrzymał w grudniu 2019 roku. Teraz spółka zaoferuje usługę TPP-as-a-service, która pozwala na użycie zagregowanych danych bankowych również innym firmom – partnerom, przy użyciu licencji posiadanej przez banqUP. To ciekawe rozwiązanie dla spółek, które z różnych względów nie chcą ubiegać się o licencje AISP,

W informacji prasowej czytamy, że już niedługo z usługi banqUP ma skorzystać jeden z liderów e-commerce w Polsce. Dodatkowo firma stara się o drugą licencję związaną z PSD2 – PISP, która pozwoli jej przeprowadzać płatności w imieniu klienta. Na razie usługi AIS oraz PIS mogą świadczyć cztery fintechy działające w Polsce – eCard, PayPro, PayU i Blue Media.

Jak działa TPP-as-a-service?

W ramach rozwiązania TPP-as-a-service banqUP jest w stanie – oczywiście za zgodą klienta – potwierdzić jego tożsamość, sprawdzić, czy jego dane osobowe lub numer konta w systemie bankowym zgodne są z tymi, które podał przy rejestracji w serwisie partnera, upewnić się, czy podany rachunek rzeczywiście należy do danej osoby, albo czy znajdują się na niej środki potrzebne do przeprowadzenia transakcji.Poza wykorzystaniem danych bankowych, usługa pozwala też partnerom na weryfikację współpracujących z nimi biznesów, odpowiadając na pytania związane nie tylko z tożsamością osób fizycznych, ale także firm.

– Jesteśmy świadomi tego, że dane bankowe to informacje wrażliwe i niosą dużo informacji o podmiocie, dlatego, jeśli to możliwe, nasz system odpowiada na określone pytania, a nie udostępnia im surowych danych. Możemy więc na przykład sprawdzić, jak nazywa się klient końcowy, czy należy do niego dane konto, czy posiada wystarczające do danej operacji środki. Nasza usługa, TPP-as-a-service, może też być wykorzystana do odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania, choćby przy ocenie kredytowej czy doborze produktu finansowego- wyjaśnia Łukasz Chmielewski, CTO i jeden ze współzałożycieli banqUP.

Usługa banqUP może zostać zintegrowana z usługą partnera na różne sposoby – począwszy od integracji, gdzie całość procesu odbywa się po stronie partnera, do przekierowania klienta końcowego do usługi banqUP. W tym drugim wariancie klient końcowy przenosi się na stronę usługi, loguje do swojego konta i zostaje poinformowany, jakie dane zostaną przekazane partnerowi. Klient potwierdza swoją zgodę na dokonanie tej operacji. Po przekazaniu potrzebnych danych, zostają one usunięte z systemu banqUP – czytamy w komunikacie.