Rząd na ostro bierze się za walkę z gotówką. Papierowe pieniądze są passé. Państwo silnie naciska na to, by wyeliminować gotówkę z obiegu, kłopot w tym, że do tej pory dawało zły przykład, bo w większości urzędów nie akceptowano kart płatniczych. Nowy program Ministerstwa Rozwoju ma to zmienić. W planach jest także wyposażenie policjantów w terminale płatnicze. Mandaty będzie można opłacać kartą.

Z początkiem kwietnia br. został uruchomiony Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z KIR.

Czytaj także: Ludzie ufają swoim bankom. Czy dzięki FinTechom mogą je pokochać?

Opłaty związane z czynnościami urzędowymi będą przyjmowane w terminalach płatniczych POS i przez usługę WebPOS Paybynet. Docelowo Program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce.

Dlaczego płatności bezgotówkowe są ważne?

Płatności bezgotówkowe to jeden z silniejszych instrumentów ograniczenia szarej strefy. Szczególnie, gdy dostęp do konta bankowego ma już większość z 16 mln osób pracujących w Polsce, a liczba umów umożliwiających klientom indywidualnym korzystanie z bankowości przez internet wynosi ponad 33 mln.

Udział transakcji bezgotówkowych cały czas rośnie, choć utrzymuje się poniżej 40 proc. jeżeli chodzi o wartość transakcji kartami płatniczymi. Nadal wypłacamy dużo gotówki często po to, żeby wydać ją w miejscach, gdzie można zapłacić kartą lub telefonem. Udział transakcji bezgotówkowych i gotówkowych w ogólnej wartości transakcji przeprowadzonych przy użyciu kart płatniczych.

Czytaj także: KNF zlikwidował 42 bariery dla Fintechów w „10 minut”

Rozbudowanie infrastruktury płatniczej i sieci akceptacji kart płatniczych pomoże zwiększyć popularność płatności elektronicznych i ograniczyć płatności gotówkowe, co z kolei przyczyni się do obniżenia pasywnej szarej strefy.

Program płatności bezgotówkowych w urzędach

Chociaż obrót bezgotówkowy staje się coraz bardziej powszechny, obecnie tylko ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego umożliwia dokonywanie tego rodzaju płatności. Aby poprawić tę sytuację Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A uruchomiło Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Jednym z planowanych działań jest wprowadzenie możliwości płacenia kartą i telefonem w urzędach jednostek samorządu terytorialnego, urzędach wojewódzkich i Policji. Płatności te będą dokonywane przez terminale płatnicze lub poprzez bankowość mobilną z wykorzystaniem usługi WebPOS Paybynet.

Policjanci z druczkiem do mandatów i terminalem POS

Program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. W kolejnym kroku objęta zostanie nim również Policja, gdzie planowane jest udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.

Urzędy uczestniczące w Programie zostaną wyposażone – w zależności od wybranego rozwiązania – w terminale płatnicze POS oraz/lub w usługę WebPOS Paybynet do płatności mobilnych. Płatności mobilne będą mogły być realizowane przez klientów za pomocą aplikacji PeoPay, a także z wykorzystaniem kodów BLIK z aplikacji IKO.

Płatności z użyciem karty płatniczej lub telefonu będą odbywać się w urzędzie tak samo, jak w dowolnym sklepie wyposażonym w terminal POS. Z kolei WebPOS Paybynet umożliwi przyjęcie płatności telefonem bezpośrednio przy stanowisku obsługi klienta. Dzięki wykorzystaniu usługi uruchamianej w przeglądarce internetowej nie będzie konieczności instalacji dodatkowych urządzeń.

Od papierowej do cyfrowej Polski

Jak zaznaczał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Tadeusz Kościński, bezgotówkowe płatności w urzędach wpisują się w Program „Od papierowej do cyfrowej Polski”, wyznaczający kierunki rozwoju e-państwa i e-gospodarki.

-Uruchomienie płatności bezgotówkowych w urzędach przybliży nas do urzeczywistnienia idei nowoczesnej Polski cyfrowej. Odpowiada ona też przyzwyczajeniom klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych i płatności mobilnych”– wyjaśnił Tadeusz Kościński.

Czytaj także: Azimo – polski startup uruchamia przelewy przez SMS

Uczestniczące w Programie jednostki administracji publicznej nie ponoszą kosztów związanych z akceptacją płatności bezgotówkowych. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS i WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych w urzędach płatności nie ponoszą także klienci.

Partnerem społecznym Programu jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji „Cyberium”, odpowiedzialna m.in. za pozyskiwanie środków na finansowanie projektu.

– KIR konsekwentnie realizuje strategię cyfrowego przyspieszenia, angażując się także w projekty sektorowe na rzecz cyfryzacji usług publicznych. Naszym zadaniem jest wspieranie działań umożliwiających popularyzację obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach – zapewnił prezes Zarządu KIR Piotr Alicki.

Jak dołączyć do Programu?

Urzędy mogą zgłaszać się do udziału w Programie wypełniając formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.