21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Kokos.pl zmienia regulamin. Czy to koniec pożyczek P2P jakie znamy? [AKTUALIZACJA]

Kokos.pl zmienia regulamin. Czy to koniec pożyczek P2P w Polsce?

8 listopada 2017 r. zmieni się regulamin serwisu Kokos.pl. Nowe brzmienie regulaminu związane jest z zaplanowaną na styczeń 2018 r. zmianą modelu udzielania pożyczek w serwisie Kokos.pl. Co to oznacza dla rynku pożyczek P2P w Polsce?

Zmiana modelu udzielania pożyczek podyktowana jest wejściem w życie ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, która zmienia m.in. ustawę o kredycie konsumenckim, a także zmianą podejścia organów nadzorczych do udzielania pożyczek w modelu social lending.

W związku z tym, że 22 stycznia 2018 r. upływa okres przejściowy, w którym instytucje pożyczkowe mogą udzielać kredytów konsumenckich bez wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych, mając na uwadze bezpieczeństwo naszych Inwestorów i Pożyczkobiorców, począwszy od stycznia 2018 r. pożyczek w serwisie Kokos.pl będą mogły udzielać wyłącznie  firmy wpisane do Rejestru Instytucji Pożyczkowych prowadzonego przy Komisji Nadzoru Finansowego, a jednym z Inwestorów będzie Blue Media S.A.

Najważniejsze zmiany, które zostaną wprowadzone w dniu 8 listopada 2017 roku to:

● zmiana ratingu Użytkowników z minimum jedną niebieską gwiazdką do maksymalnej liczby pięciu zielonych gwiazdek,

● rezygnacja z udzielania pożyczek w formie ofert pożyczkowych,

● usunięcie niektórych weryfikacji, np. ERIF oraz weryfikacji tożsamości.

Czytaj także: mPay i Mastercard podwajają pulę 100 tys. biletów za 1 zł

Istotne zmiany w serwisie Kokos.pl. To koniec rynku P2P?

W związku ze zmianami przepisów dotyczących udzielania pożyczek, Kokos wprowadza szereg modyfikacji dotyczących sposobu udzielania pożyczek.

Czytaj także: Pożyczki pozabankowe zawojują polski rynek? Raport KPMG i TWINO

Dlatego, od stycznia 2018 r., osoby prywatne nie będą mogły być inwestorami na Kokos.pl. Inwestowanie w Kokos.pl możliwe będzie tylko dla firm wpisanych do wyżej wymienionego rejestru, z którymi Kokos.pl podpisze umowę inwestorską. Pierwszym inwestorem na Kokos.pl będzie Blue Media S.A. W związku z tym firma będzie sukcesywnie wprowadzać potrzebne zmiany.

Już 8 listopada zmienione zostaną poniższe funkcjonalności:

  • użytkownicy, którzy do tej pory mieli rating złożony z co najmniej jednej niebieskiej gwiazdki, otrzymają maksymalny automatyczny rating, czyli 5 zielonych gwiazdek,
  • tylko osoby fizyczne będą mogły złożyć wniosek o pożyczkę,
  • wyłączona zostaje możliwość zweryfikowania pracodawcy, tożsamości, ERIF oraz niebieską gwiazdkę,
  • wszystkie wnioski o pożyczkę będą wystawiane w formie aukcji, Kokos rezygnuje z możliwości zakładania ofert pożyczkowych,
  • nie będzie można zlecić monitów inwestorskich do opóźnionych rat w pożyczce,
  • do regulaminu serwisu Kokos.pl dodany zostało postanowienie o możliwości zawierania umów kredytu konsumenckiego,
  • firma wyłącza możliwość wystawiania rekomendacji,
  • usuwa również funkcję autoposzukiwacza oraz pakiety SMS.

Ważne:

Wszystkie pożyczki udzielone przez inwestorów indywidualnych będą kontynuowane aż do ich całkowitego uregulowania. Prowadzone będą również wszystkie postępowania windykacyjne, aż do ich zakończenia. Inwestorzy prywatni będą mogli nadal wypłacać pieniądze zgromadzone przez siebie na saldach. Konta firmowe, które nie będą już mogły pożyczać, w dalszym ciągu będą mogły korzystać z Rynku Wtórnego. Nowy regulamin Kokos.pl można znaleźć tutaj.

Czytaj także: Wystartowała aplikacja mObywatel

Blue Media stanie się instytucją pożyczkową?

Czy Kokos.pl przeciera szlaki dla reszty branży w Polsce? Co oznacza metamorfoza Kokosa dla polskiego sektora P2P? Czy Blue Media zostanie instytucją pożyczkową?

Poniżej prezentujemy komentarz prezesa Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych, Jarosława Ryby.

 

O Kokos.pl po raz pierwszy pisałem na łamach Bankier.pl dokładnie 9 lat temu. Wtedy social lending w Polsce dopiero raczkował, a na lokalnym rynku działały trzy platformy: Monetto.pl, Finansowo.pl i Kokos.pl. Do dziś pozostały tylko dwie ostatnie, choć to Kokos.pl przebił się trochę szerzej. Pionierzy szybko zyskali wielu lokalnych naśladowców i konkurencję zagranicznych potentatów.

Po drodze rynek P2P lending przechodził liczne perturbacje: Zakra.com trafiła na listę ostrzeżeń KNF; dowiadywaliśmy się, że władze chińskiego Ezubao trafiły do więzienia pod zarzutem defraudacji 7,6 mld dol.; w niejasnej atmosferze zawieszał działalność szwedzki Trustbuddy.com; a globalny gracz Zopa.com po licznych zapowiedziach wejścia do Polski, ostatecznie nie pojawił się nad Wisłą. Te porażki nie zostały zrównoważone przez żadne rynkowe sukcesy, a w międzyczasie niemal cały rynek został zjedzony przez profesjonalne internetowe firmy pożyczkowe. Cały rynek social lending w Polsce wyceniany jest obecnie na nie więcej niż 50 mln zł rocznie, co stanowi tylko 0,8% wartości pożyczek udzielanych przez instytucje pożyczkowe.

Tajemnicą nie jest, że o ile platformy P2P nie mają problemu z pozyskaniem klientów biorących pożyczki, o tyle trudniej jest zapewnić ich tanie finansowanie. Idea, która w założeniu miała być fintechowymi pożyczkami sąsiedzkimi, szybko stała się polem nadużyć nieuczciwych pożyczających (fraudsterów), platform, które zaczęły przypominać piramidy i braku narzędzi do odzyskiwania pieniędzy od osób niewypłacalnych. W rezultacie trudno było zachęcić inwestorów do lokowania swoich nadwyżek w ten sposób, bo przez ograniczenia cenowe, wystarczyło jedno potknięcie na pięć prób, aby cały biznes okazywał się nieopłacalny.

Na tym tle zawsze pozytywnie wyróżniał się Kokos, który dbał o reputację i przejrzystość w komunikacji. Dlatego informacja o tym, że lider zmienia profil działalności jest symptomatyczna dla całej przyszłości P2P w Polsce i wpisuje się w oczekiwania regulatora. Przekaz jaki od pewnego czasu płynie mówi, że na naszym rynku nie ma miejsca na nieprofesjonalne pożyczki, ani nawet na social lending, którego koszty przekraczają to co dozwolone w odsetkach z Kodeksu Cywilnego. Metamorfoza Kokosa na pewno zyska ciche uznanie KNF, która dość krytycznie patrzy na nielicencjonowane możliwości inwestycyjne dla osób fizycznych i przez długi czas jej stanowisko co do social lending nie było jednoznaczne.

Zatem Kokos jako interface, a jego właściciel Blue Media formalnie staną się instytucją pożyczkową. Na pewno nietypową, ponieważ od razu zapewniają możliwość wejścia innym inwestorom instytucjonalnym na platformę. Kokos w pierwszym kroku zmieni się w pożyczkowy marketplace, gdzie jego właściciel będzie konkurował z innymi pożyczkodawcami. O ile oczywiście przekona ich do dołączenia i zasilenia platformy. Pozyskanie klienta kosztuje, dobra marka i długa historia ma znaczenie, więc nie wykluczone że w jakimś zakresie się to się uda.

Jarosław Ryba, prezes Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych

Blue Media komentuje – co zmiany oznaczają dla działalności firmy?

joanna_tokarska_2 Blue Media Kokos.pl

Poniżej prezentujemy obiecany komentarz przedstawicieli Blue Media. Udzieliła go nam Joanna Tokarska (zdjęcie powyżej), ekspertka Blue Media odpowiedzialna za rozwój Kokos.pl.

 

Zgodnie z nowymi przepisami, jedynie przedsiębiorcy wpisani do Rejestru Instytucji Pożyczkowych, prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego, mogą udzielać pożyczek konsumentom. Przedsiębiorcy, którzy udzielali pożyczek konsumentom przed dniem 22 lipca 2017 r. mogą złożyć wniosek o wpis do rejestru do dnia 22 stycznia 2018r. Do czasu rozpatrzenia wniosku przez Komisję Nadzoru Finansowego, przedsiębiorca może dalej udzielać pożyczek na dotychczasowych zasadach.

To jednak nie jedyny powód naszych zmian. W związku z tym, że stanowisko organów podatkowych w zakresie pożyczek w portalach typu social lending nie było jednolite, konieczne było podjęcie decyzji o dalszych losach social lending w dotychczasowej formule. Niejasna bowiem staje się granica między pożyczaniem pieniędzy w celach osobistych, a pożyczaniem pieniędzy w ramach działalności gospodarczej. Nasi użytkownicy też są tego świadomi. Z tego powodu, dla bezpieczeństwa naszych Inwestorów oraz Pożyczkobiorców wprowadzamy zmiany, będące wynikiem naszej dogłębnej analizy dotyczącej przyszłości rynku pożyczek.

Po pierwsze, od stycznia inwestować będzie przede wszystkim Blue Media S.A., operator serwisu Kokos.pl. Od czerwca 2017 r. udzielamy już w Kokos.pl kredytów konsumenckich jako instytucja pożyczkowa, dlatego jesteśmy przygotowani na udzielanie pożyczek na podstawie nowych przepisów. Liczymy jednak na to, że dołączą do nas także inni inwestorzy, mający status instytucji pożyczkowej. Wierzymy też, że wśród dotychczasowych Inwestorów Kokos.pl znajdą się chętni do kontynuowania swoich inwestycji w ramach profesjonalnej działalności gospodarczej i złożenia wniosku o wpis do Rejestru Instytucji Pożyczkowych. Oczywiście zachęcamy też do kontaktu z nami firmy wpisane do Rejestru Instytucji Pożyczkowych, prowadzonego przez KNF oraz podmioty, które złożyły odpowiedni wniosek o wpis do tego rejestru.

Miejmy przede wszystkim na uwadze, że zmiany w Kokos.pl mają służyć przede wszystkim bezpieczeństwu naszych użytkowników. Nowe przepisy obejmują bowiem pożyczkobiorców silniejszą ochroną, zapewniając nadzór nad instytucjami pożyczkowymi Komisji Nadzoru Finansowego.

Oczywiście obsługa wszystkich dotychczas udzielonych w Kokos.pl pożyczek przez inwestorów indywidualnych będzie kontynuowana na dotychczasowych zasadach. Prowadzone będą również wszystkie postępowania windykacyjne, aż do ich zakończenia. Inwestorzy prywatni będą mogli nadal wypłacać pieniądze zgromadzone na saldach.

Joanna Tokarska, ekspertka Blue Media, odpowiedzialna za rozwój Kokos.pl

/Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone