– Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie wymagamy też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przenieśliśmy do internetu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Tymczasowy profil zaufany ważny przez 3 miesiące

Pierwszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na portalu gov.pl. Tam wybieramy e-usługę „Załóż profil zaufany” a w niej – tymczasowy profil zaufany. Pierwszym zadaniem będzie ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika i hasła. Następnie podajemy dane osobowe (imię, nazwisko oraz PESEL) i dane kontaktowe, po czym wybieramy termin wideorozmowy z urzędnikiem.

Na początek otrzymamy telefon od urzędnika, który poda numer naszego wniosku w celu weryfikacji. Następnie na adres mailowy otrzymamy link do rozmowy wideo w aplikacji wskazanej we wniosku. Po kliknięciu w link rozpocznie się wideorozmowa, w trakcie której urzędnik przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie urzędnik założy profil zaufany, a potwierdzenie otrzymamy na maila.

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez 3 miesiące (a ten standardowy przez 3 lata). Ministerstwo Cyfryzacji podaje, że z profilu zaufanego korzysta już ponad 6 mln Polaków, a tylko od początku roku założyło go niemal 1,6 mln obywateli.