21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Nowoczesna firma rozlicza się bezgotówkowo

Kiedy sprzedawca nie może wydać reszty osobie płacącej gotówką, często proponuje zapłatę kartą, żeby uwolnić siebie lub klienta od konieczności rozmieniania pieniędzy. To mała, ale jakże ważna korzyść związana z upowszechnieniem się obrotu bezgotówkowego. Dzięki temu czas oszczędza przedsiębiorca, klient oraz wszyscy stojący za nim w kolejce. A takich korzyści jest dużo więcej – zaznaczają eksperci kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”.

Płacąc w sklepie gotówką nie zastanawiamy się nad rzeczywistym kosztem, jaki się z tym wiąże. A przecież przedsiębiorca musi utrzymywać w kasie odpowiednią ilość pieniędzy do wydawania reszty, na koniec dnia utarg przekazać do banku, co bywa kosztowne, a w wypadku większych sum wiąże się z ryzykiem. – Zwykle nie zastanawiamy się ile kosztuje produkcja banknotów i monet którymi płacimy, ich transport, przechowywanie, a po jakimś czasie likwidacja. Koszt obrotu gotówkowego w Polsce, czyli wszystkie wydatki związane z tym, że korzystamy z gotówki wynosi rocznie 1 proc. naszego PKB, czyli około 18,5 mld zł – mówi Dariusz Marcjasz, Wiceprezes Zarządu KIR.

Zakładając, że koszt budowy kilometra autostrady w Polsce to około 40 mln. zł, to rezygnując z gotówki moglibyśmy co roku wybudować 450 km takich dróg. Całkowita rezygnacja z banknotów i monet jest oczywiście niemożliwa, ale warto zwiększać poziom obrotu bezgotówkowego.

Czytaj także: Karta płatnicza Twoim biletem. Ciekawy pilotaż w Łodzi

Mniej gotówki to mniejsze koszty

Przedsiębiorcy mogą wiele zyskać na bezgotówkowej gospodarce, bowiem to oni ponoszą większość wspomnianych kosztów. Już teraz wielu z nich rozlicza się głównie bezgotówkowo. Zgodnie z prawem transakcje gotówkowe w obrocie gospodarczym mogą dotyczyć kwot do 15 tys. zł. Jeśli przedsiębiorca zapłaci jednorazowo gotówką więcej, wtedy nie będzie mógł tego zaliczyć, jako kosztu obniżającego podatek. – Konto bankowe z dostępem przez internet posiada obecnie 2,4 mln. firm z sektora MSP. Przeciętny polski przedsiębiorca aktywnie korzystający z bankowości internetowej wykonuje miesięcznie 19 przelewów o wartości prawie 72 tys. zł. Firmy korzystają także z prawie 3,7 mln. kart płatniczych, co oznacza, że co 10. karta płatnicza w Polsce jest kartą firmową – mówi Włodzimierz Kiciński, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Akceptacja kart za mniej niż 100 zł

Firmy coraz chętniej umożliwiają swoim klientom płacenie kartą za towary i usługi. W przypadku sklepów, restauracji czy zakładów usługowych jest to już dziś w zasadzie standard, a nie jak jeszcze kilka lat temu – przewaga konkurencyjna. Płatności kartami oferuje swoim klientom 210 tys. firm, które akceptują karty w prawie 400 tys. lokalizacji. W sumie wszystkich terminali w Polsce jest ok. 536 tys. Możliwość płacenia kartą to wygoda dla klienta ale także dla przedsiębiorcy. Zwłaszcza, że w ciągu ostatnich kilku lat koszty akceptacji istotnie spadły.

Czytaj także: W ciągu sześciu lat liczba transakcji bezgotówkowych wzrosła w Polsce czterokrotnie

– Dziś sprzedawca może zapłacić mniej niż 0,5 proc. prowizji od  kwoty transakcji robionych przez klientów kartą. Jeśli doliczyć do tego opłatę za zakup lub wypożyczenie terminala do płatności, to koszty akceptacji kart dla większości małych firm będą niższe niż 100 zł miesięcznie i 5 zł na dzień. Można zatem śmiało powiedzieć, że przyjmowanie płatności kartą kosztuje dziś przedsiębiorcę mniej, niż obsługa gotówkowa – podkreśla dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich, ekspert akcji WartoBezgotówkowo.pl.

Płacący kartą wydają więcej

Już w latach 70-tych naukowcy dowiedli, że sposób płacenia wpływa na to ile i jak wydajemy. Osoby korzystające z kart kredytowych i debetowych zwykle podczas jednej transakcji wydają więcej niż osoby płacące gotówką. Jest to związane także z faktem, że osoby płacące w ten sposób szybciej zapominają o wcześniej wydanych sumach, ponieważ nie przypomina im o tym ubytek gotówki w portfelu.

Czytaj także: BLIK nie jest Fidget spinnerem płatności. Wywiad z Dariuszem Mazurkiewiczem z PSP

Coraz częściej zdarza się tez, że klienci, przyzwyczajeni do płacenia kartą, w ogóle rezygnują z zakupów w miejscach gdzie nie jest to możliwe. Zdaja sobie sprawę, że bez problemu znajdą inne miejsce, które zaoferuje im podobny produkt lub usługę, z możliwością bezgotówkowej płatności. Akceptacja kart jest zatem niezawodnym sposobem na zwiększenie sprzedaży i poprawę wyniku firmy.

„Warto Bezgotówkowo”

Kampanię organizuje ponad 100 firm technologicznych i finansowych, będących dostawcami nowoczesnych instrumentów płatniczych. Została ona objęta patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów. Celem akcji jest zachęcenie osób indywidualnych, przedsiębiorców i instytucji publicznych do aktywnego korzystania z płatności elektronicznych. Organizowany w ramach kampanii Dzień Płatności Bezgotówkowych to inicjatywa edukacyjna, budująca świadomość korzyści ze stosowania bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Więcej informacji o wydarzeniu oraz szczegóły inicjatyw podejmowanych przez jej partnerów znajdują się na stronie WartoBezgotowkowo.pl.

Fintek.pl został jednym z partnerów medialnych akcji WartoBezgotowkowo.pl

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone