Co to oznacza w praktyce? System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na Twoją skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika. Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków. Po pierwsze odpis musi dotyczyć nas, naszych dzieci, małżonka lub rodziców. Po drugie system musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania. I wreszcie po trzecie – płatności za odpis należy dokonać online.

Odpis aktu stanu cywilnego otrzymasz bez wychodzenia z domu

W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrowane są akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że stale prowadzi migrację do systemu także starszych dokumentów. Resort kontynuuje też proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic – dziecko. Jeśli system nie wyda naszego odpisu automatycznie i tak go otrzymamy. Odbędzie się to jednak z udziałem urzędnika.

Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić (tak było zawsze, nie ma to związku z nową usługą). Odpis skrócony aktu stanu cywilnego to koszt rzędu 22 złotych, a odpis zupełny aktu stanu cywilnego 33 złote. Jeśli załatwiamy sprawę przez pełnomocnika, to zapłacimy dodatkowo 17 PLN za pełnomocnictwo.

Jak zawnioskować o odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej? Potrzebny będzie profil zaufany i wizyta na portalu gov.pl. Logujemy się do konta Mój GOV i wybieramy usługę „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego”. Wypełniamy elektroniczny formularz i zaznaczamy, że dokument chcemy otrzymać na skrzynkę Mój GOV – tam znajdziemy gotowy dokument.

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że taki odpis będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie drukujmy go i nie przekazujmy w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.