Panek oficjalnym dostawcą car sharingu w Warszawie

0
Łukasz Piechowiak
Łukasz Piechowiak
#Fintech
Opublikowano: 1 września 2018 Aktualizacja: 10 maja 2019

Firma Panek ogłosiła, że wygrała przetarg na oficjalnego dostawcę usług carsharingowych dla m. st. Warszawy. Niebawem w stolicy Polski na samochodach z logiem Panek pojawi się też Warszawska Syrenka. Zarząd Dróg Miejskich planował przeznaczyć na realizacje projektu kwotę 6,6 mln euro przez okres 60 miesięcy.

Firmy startujące w przetargu ZDM musiały zapewnić flotę co najmniej 300 samochodów w różnych wielkościach. Samochody 5-osobowe z 5-cioma drzwiami miały stanowić co najmniej połowę dostępnych samochodów. Samochody musiały spełniać normę Euro 6. W przypadku samochodów elektrycznych minimalny zasięg na jednym ładowaniu ma wynosić minimum 130 km.

Auta do wynajęcia na minuty mają być dostępne w dzielnicach Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz. Oczywiście do wynajęcia pojazdu konieczne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej. W godzinach od 5-tej do 23-ej dostępnych ma być co najmniej 90% floty. W pozostałych godzinach – co najmniej 80%. Każdy z samochodów musi być w miarę nowy, tzn. zarejestrowany nie wcześniej niż w marcu 2017 roku. Maksymalny przebieg to 25 tys. km.

Czy wygrana Panek w przetargu oznacza, że inni dostawcy car sharingu znikną z warszawskich ulic? Nie.

Warszawska Syrenka na drzwiach bocznych Panek

Auta w trakcie koncesji muszą być wymieniane gdy ich wiek przekroczy 5 lat lub będą mieć na liczniku więcej niż 100 tys. km. Użytkownicy winni mieć możliwość rezerwacji pojazdu na co najmniej 15 minut przed wypożyczeniem. Podczas rejestracji użytkownika może być pobierana jednorazowa opłata, ale w całości musi być przeznaczona do wykorzystania na przejazdy. Ponadto jej wartość nie może przekroczyć równowartości opłaty podstawowej za 60 minut korzystania z usługi.

Oficjalny dostawca usług car sharingowych dla m.st. Warszawy otrzyma przywilej posługiwania się charakterystycznym logiem miasta tzn. Warszawską Syrenką. Mają one być umieszczone na samochodach w widocznych miejscach. Poza tymi znakami, na pojazdach nie powinny znajdować się żadne inne elementy graficzne, np. reklamy podmiotów trzecich.

Cennik Panek jest prosty. Opłata za minutę wynosi maksymalnie 50 groszy+65 groszy za 1 km. Minuta postoju kosztuje 10 groszy. Maksymalna cena za wynajęcie pojazdu na dobę wynosi 90 zł (jeśli chodzi o czas). Do tej kwoty należy jednak doliczyć wartość przejechanych kilometrów. Do wynajęcia pojazdu konieczne jest ściągnięcie aplikacji i zarejestrowanie się. Panek dysponuje flotą samochodów marki Toyota (konkurencyjny Traficar korzysta z pojazdów marki Renault).

Carsharing coraz popularniejszy

Carsharing to stosunkowo nowe rozwiązanie w transporcie miejskim, ale bardzo szybko zdobywa na popularności. Car sharing to część collaborative economy (ekonomia współpracy) i smart cities, które wykorzystuje rozwiązania fintech w płatnościach. Jest to doskonała alternatywa dla osób, którym np. w danym momencie popsuło się auto lub np. nie ma drugiego pojazdu, a chciałby po mieście poruszać się samochodem.

Scenariusze wykorzystania car sharingu pisze samo życie. Jedziesz na spotkanie ze znajomymi w centrum lub po prostu do teatru? Po co brać własne auto i martwić się o miejsce parkingowe? Z naszych wywiadów wynika, że mieszkańcy czują się bardziej komfortowo wiedząc, że na parkingu pod blokiem stoi auto na minuty, które można w każdej chwili wypożyczyć.

Głównym atutem car sharingu jest to, że samochodów nie trzeba tankować, a parking w strefie miejskiej jest kosztem firmy tzn. parkujesz i wychodzisz nie przejmując się opłatami. Przybywa też miejsc parkingowych, z których korzystać mogą tylko kierowcy pojazdów carsharingowych.

W 2017 roku Panek osiągnął 61,3 mln zł przychodów przy blisko 55 mln zł kosztów operacyjnych. Zysk netto wyniósł 3,6 mln zł wobec 2,4 mln zł rok wcześniej. Panek jest ogólnopolską firmą wynajmu samochodów, w swojej flocie posiada ponad 2 tysiące pojazdów. Car sharing to tylko jeden z wielu z profilów działalności tej spółki. Biorąc pod uwagę, że jest to nowy biznes i rynek dopiero się tworzy to raczej trudno oczekiwać dochodowości na tym etapie.

Dla porównania Traficar w 2017 roku miał 8,3 mln zł przychodów i 10 mln zł straty. Jednakże Traficar to firma córka spółki Express – jednej z największych firm świadczących usługę wynajmu samochodów (rent a car) w Polsce. W 2017 roku mieli blisko 223 mln zł przychodów i 24 mln zł zysków.

Jeśli interesują Ciebie wyniki finansowe fintechów to zacznij od tego artykułu.

 


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

panek-oficjalnym-dostawca-car-sharingu-w-warszawie