Firma działa od 2010 roku, ale prawdziwy rozkwit nastąpił dopiero w roku 2014, kiedy to projekt został wsparty przez fundusz inwestycyjny Experior Venture Fund. Obecnie w firmie pracuje 70 osób i działa ona w 57 państwach. Funkcję CEO sprawuje Andrzej Nedoma, natomiast CTO Dominik Radziszewski.

95% przychodów XTRF pochodzi z rynków zagranicznych – 20% z USA, 10% z Azji, 65% z Europy i 5% z Polski. Spółka osiągnęła 550 tysięcy złotych miesięcznego gwarantowanego przychodu. W sumie firma posiada ponad 300 klientów i w ubiegłym roku zanotowała wzrost ich liczby o około 40%.

Jak działa XTRF?

Wyobraźmy sobie taką sytuację – ciężarówka z ważnym ładunkiem utknęła na granicy, gdyż kierowca nie ma przetłumaczonych dokumentów na temat przewożonych towarów (pozwoleń, licencji itp.). Dzwonimy do jednego tłumacza, ale ten jest zajęty, drugi nie odbiera telefonu, a trzeci także pracuje nad innym projektem. Czas ucieka, a towar nie może dotrzeć do celu.

Inny przykład to prowadzenie globalnego centrum outsourcingowego, w którym dziennie trzeba tłumaczyć mnóstwo dokumentów, angażując w to tłumaczy, jak i działy kadrowe, odpowiedzialne za koordynacje projektów. W obu przykładach sprawę może ułatwić rozwiązanie XTRF.

Jest to platforma, która pozwala na zoptymalizowanie i skrócenie procesu tłumaczenia dokumentów. Rejestrując się w serwisie wprowadzamy swoje dane, podajemy typ dokumentu do tłumaczenia i załączamy ów dokument. Resztą zajmie się serwis, który przekaże dokument do tłumaczenia. System wykorzystuje także technologię tłumaczenia maszynowego – dzięki temu udział człowieka jest ograniczany do minimum.

Tłumaczenie dokumentów w chmurze

XTRF działa w oparciu o model SaaS (Software as a Service), a miesięczny koszt usługi to 65-150 euro od użytkownika. Co ważne firma nie pobiera żadnej opłaty z góry, a należności są regulowane w ramach miesięcznego abonamentu. Rozbieżność cenowa wynika z dostępności 3 pakietów – użytkownicy najczęściej wybierają ten środkowy. Dzięki modelowi SaaS wdrożenie jest możliwe nawet wtedy, gdy klient nie posiada wystarczającej technologii po swojej stronie – system działa w chmurze, dlatego wystarczy dostęp do Internetu.

Firma chwali się, że po wdrożeniu ich rozwiązania klienci osiągają nawet 470% wzrost marży, a efektywność zarządzania projektem ma wzrosnąć o 80%. XTRF to jedna z trzech wiodących firm w branży tłumaczeń. Model działania XTRF został doceniony nie tylko przez sektor biznesowy. XTRF służy jako materiał szkoleniowy do zarządzania projektami na 20 uniwersytetach, między innymi w USA, Szwajcarii, Finlandii, Francji i Wielkiej Brytanii.

Ma to być dopiero początek drogi. Firma nie wyklucza wykorzystania swojej technologii w administracji publicznej. Tłumaczenie dokumentów jest bardzo ważną czynnością na przykład w Unii Europejskiej… Na razie jest to jednak melodia przyszłości. Korzyścią dla XTRF bez wątpienia jest także rozwój sztucznej inteligencji pokroju Google Translate.