Dla branży to szansa na dotarcie do innowacyjnych technologii oraz przełamanie stereotypowego wizerunku „biernej i nijakiej”. Dla startupów to możliwość wejścia na rynek, który tylko w Polsce generuje 2 proc. PKB.

Ubezpieczyciele u progu technologicznej rewolucji

W ramach 5. edycji programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland zostanie uruchomiona ścieżka InsurTech. Startupy, które się do niej zakwalifikują, zyskają m.in. dostęp do polskich i zagranicznych mentorów oraz wsparcie w udoskonalaniu produktów i usług, w tym pod kątem możliwego wykorzystania ich przez partnerów przemysłowych programu. Gra jest warta świeczki, bowiem branża ubezpieczeniowa stoi u progu gruntownych przemian i związanych z nimi wyzwań.

W Europie rozwój startupów technologicznych związanych z ubezpieczeniami na przestrzeni ostatnich lat przybrał na sile. Coraz głośniej mówi się, że robotyzacja, Internet Rzeczy, telematyka czy inteligentne systemy OCR to technologie, które w niedalekiej przyszłości mają szansę zrewolucjonizować branżę ubezpieczeniową – mówi Bogusława Skowroński, członek zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, która jest organizatorem programu MIT Enterprise Forum w Polsce.

Jak przekonuje Skowroński, w sektorze ubezpieczeń konieczność otwierania się na innowacje podyktowana jest przede wszystkim wymogami stawianymi przez klientów. A ci branżę oceniają jako bierną i nijaką. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2017 roku na zlecenie Polskiej Izby Ubezpieczeń, jedynie 30 proc. respondentów uznało branżę za dobrze zorganizowaną – dla porównania w przypadku banków było to 59 proc. Jeszcze gorzej wygląda kwestia wykorzystywania nowych technologii przez ubezpieczycieli, którą pozytywnie oceniło tylko 27 proc. badanych. Tymczasem w przypadku banków było to aż 61 proc.

Sektor potrzebuje innowacyjnych rozwiązań

Firmy ubezpieczeniowe w Polsce coraz częściej chwalą się innowacyjnością oraz prześcigają się we wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań, takich jak sprzedaż polis w mediach społecznościowych, stosowanie telematyki podczas szacowania ryzyka czy wykorzystywanie aplikacji mobilnych przy likwidowaniu szkód. Jednak według ekspertów liczy się nie tyle ilość proponowanych innowacji, ile ich jakość i dopasowanie do potrzeb zmieniającego się rynku.

Tymczasem potencjał rozwoju polskiego rynku ubezpieczeń wciąż jest ogromny. Jak wynika z raportu Nationale-Nederlanden „Dojrzałość Finansowa Polaków 2017”, prawie każdy kierowca ma obowiązkową polisę OC, ale tylko 46 proc. Polaków ubezpiecza swoje domy i mieszkania, a zaledwie co czwarty posiada indywidualną polisę na życie. Jednocześnie swoją obecność na rynku coraz bardziej zaznacza młode pokolenie, cechujące się dużą siłą nabywczą i entuzjastycznym podejściem do nowych, innowacyjnych rozwiązań. A tych coraz więcej tworzonych jest w polskim ekosystemie startupowym.

Jak zaznacza Grzegorz Podleśny, partner w Sollers Consulting, w ostatnich latach USA, UK, Niemcy i Chiny zaczęły bardzo mocno inwestować w innowacje w ubezpieczeniach. W Polsce innowacji na razie jest względnie mniej, z jednej strony ze względu na rozmiar rynku, a z drugiej mniejszą presję – w innych krajach było więcej do nadrobienia.

– Sektor ubezpieczeniowy w Polsce jest młodszy i nowocześniejszy, dlatego raczej do tej pory widzieliśmy ulepszanie czy automatyzację procesów niż wykorzystanie nowych technologii lub modeli biznesowych – zauważa Podleśny, który w Sollers Consulting odpowiada za polski i brytyjski rynek.

– Ale bez innowacji ubezpieczyciele w Polsce nie dotrą do nowych klientów, np. 90% klientów Lemonade wcześniej się nie ubezpieczało. Widzimy, że polscy ubezpieczyciele liczą na współpracę ze startupami i nowe niestandardowe pomysły. Mentalnie gotowość rośnie, ale czasem IT blokuje dobre pomysły – podkreśla.

Według Grzegorza Podleśnego polscy ubezpieczyciele znają się na dzisiejszym biznesie, regulacjach, ocenie ryzyka i mają zasoby finansowe, a startupy przyniosą wiedzę o technologii i pomysły na niestandardowe jej wykorzystanie.

Szansa dla najbardziej innowacyjnych technologii

MIT Enterprise Forum Poland przewiduje akcelerację w ścieżce ogólnej oraz w czterech wyspecjalizowanych ścieżkach branżowych. Partnerem głównym programu akceleracyjnego jest PKO Bank Polski. Nowością jest ścieżka InsurTech, której partnerami są firmy LINK4, Nationale-Nederlanden i Sollers Consulting. Ścieżkę Zdrowie współtworzy Grupa Adamed. Po raz kolejny w programie pojawiają się ścieżka Agri-tech wspierana przez fundusz AgriTech Hub oraz Industry 4.0 dla startupów technologicznych z Dolnego Śląska. Ścieżkę lokalną wspierają partnerzy, tacy jak: Balluff, FANUC Polska, fundusz ValueTech, Wrocławski Park Technologiczny, Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Olesińscy & Wspólnicy, Wrocławskie Centrum Badań EIT+ oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators.

Startupy, które chcą wziąć udział w 5. edycji akceleracji MIT Enterprise Forum Poland mogą aplikować do programu za pośrednictwem strony internetowej www.mitefpoland.org.

Partnerami wspierającymi program są: Visa, fundusz CVC Capital Partners oraz Campus Warsaw. Partnerami merytorycznymi programu są: Wardyński i Wspólnicy, EUPATENT.PL, Hasik Rheims & Partners, i Novismo. Treningi sprzedażowe dla startupów przeprowadzą eksperci z Autoryzowanego Centrum Szkoleniowego Sandler Training – Twarowski & Posmyk. Organizacjami wspierającymi akcelerację są Fundacja PKO Banku Polskiego, CMS Law.Tax, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej oraz Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce (SOOIPP).

Enterprise Forum Poland/RT