Kilka tygodni temu na Fintek.pl podjęliśmy temat przestarzałego systemu poboru opłat na drogach. Polskie autostrady zatrzymały się w XX wieku, a żeby opłacić przejazd trzeba się zatrzymać, otworzyć okno i przekazać gotówkę, lub kartę. Ci bardziej innowacyjni mogą skorzystać z systemu ViaToll, który ma już jednak swoje lata – działa od 2011 roku. Teraz na autostradach mają pojawić „cyberbramownice”, a do poboru opłat wykorzystana zostanie technologia satelitarna.

Zmiany w systemie poboru opłat na autostradach

14 listopada 2018 r. ministrowie Andrzej Adamczyk i Marek Zagórski przedstawili plany i założenia dotyczące nowego systemu na wspólnej konferencji, w której wzięli także udział dyrektor Instytutu Łączności Jerzy Żurek i Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

3 listopada 2018 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego przejął pobór opłat drogowych od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i działających w jego imieniu wykonawców. Równocześnie rozpoczęto prace nad stworzeniem i uruchomieniem całkowicie Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat (NKSPO). Obsługę istniejącej infrastruktury i opracowanie koncepcji nowego rozwiązania powierzono Instytutowi Łączności, nadzorowanemu przez Ministerstwo Cyfryzacji.

W nowym systemie zostanie wykorzystana technologia nawigacji satelitarnej, czyli popularny GPS. Powstaną tak zwane „cyberbramownice”, które częściowo zastąpią fizyczne bramki na autostradach. Transmisja danych ma odbywać się w sieci komórkowej (LTE/5G), a do ich przetwarzania wykorzystana zostanie technologia Big Data. Wszystkie dane mają być przechowywane na terenie Polski. Pełną prezentację nowego systemu można pobrać tutaj.

Mniej bramek i nowe technologie na polskich autostradach

Pojazdy zostaną wyposażone w urządzenia OBU, które pozwalają na automatyczny pobór opłat z konta użytkownika, przy wykorzystaniu GPS. W OBU obowiązkowo będą musieli wyposażyć się kierowcy pojazdów ciężarowych, natomiast posiadacze osobówek mogą to zrobić dobrowolnie.

Za przejazd autostradą będzie można zapłacić online lub w punkcie obsług klienta. Instytut Łączności ma opracować także aplikacje mobilną, dzięki której będzie można poruszać się po płatnych odcinkach autostrad – aplikacja będzie przeznaczona dla kierowców samochodów osobowych i będzie można z niej korzystać zamiast OBU.

Zdaniem Instytutu Łączności NKSPO w przyszłości przyczyni się do zmniejszenia kolejek na bramkach. Co prawda na razie to dopiero wstępne plany, ale bardzo dobrze, że rząd podjął działania mające na celu unowocześnienie polskich autostrad. Pomysł na cyberbramownice i częściową likwidację bramek to krok w dobrym kierunku.

Miejmy tylko nadzieję, że ceny nie pójdą w górę, bo już są zdecydowanie za wysokie. Z drugiej strony z czegoś trzeba sfinansować nowy system, ale może pomogą w tym środki zebrane przez poprzedni mechanizm e-myta, czyli ViaToll. Przypomnijmy, że przez 7 lat funkcjonowania dotychczasowego systemu Krajowy Fundusz Drogowy zarobił ponad 10 mld złotych.