W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, w systemie zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie się zmieniła.

Wpływy i koszty

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Od początku swojego funkcjonowania okazał się wyjątkowo efektywnym narzędziem pozyskiwania funduszy na modernizację i budowę dróg, a także bardzo ważnym elementem polityki środowiskowej w transporcie drogowym – pomimo, że budził niechęć wśród części kierowców. Od uruchomienia do końca czerwca 2018 roku, dzięki systemowi, zebrano już 10,05 mld zł na modernizację i budowę nowych dróg w Polsce.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez Budżet Państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Do końca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3660 km) przeznaczono 299,4 mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł.

– Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą w budowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice –  powiedział Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL

System w liczbach

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 1,175 tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największy udział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6%), a wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8%), Litwini (4,1%) i Ukraińcy (3%).

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią prawie 70% wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4% to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15% wszystkich rejestracji w systemie.

Manualny pobór opłat oraz usługa viaAUTO

Na odcinkach autostrady A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Bielany Wrocławskie – Sośnica) działa zarówno manualny, jak i elektroniczny pobór opłat dla pojazdów lekkich. Od uruchomienia systemu, na tych odcinkach, dzięki opłacie manualnej zebrano 1,26 mld zł.

W ramach usługi viaAUTO, od jej wprowadzenia, do KFD wpłynęło ok. 55 mln zł. Oprócz zwykłych użytkowników z usługi korzysta m.in. wielu mieszkańców aglomeracji gliwickiej zastępując tzw. bilet zerowy urządzeniem elektronicznym. 27 kwietnia 2018 r. został pobity rekord wszechczasów na gliwicko-wrocławskim odcinku autostrady A4.

Po raz pierwszy w historii dobowy ruch na tym odcinku przekroczył barierę 105 000 pojazdów. 36% kierowców skorzystało z płatności elektronicznej w systemie viaTOLL, w tym aż 12,5% w ramach usługi viaAUTO, pozostałe 64% kierowców dokonało transakcji manualnej. Dzięki tak dużemu udziałowi transakcji elektronicznych, które pięciokrotnie skracają czas dokonywania opłaty, udało się uniknąć wielokilometrowych zatorów przez placami poboru opłat.

viaTOLL/RT