Przelewy BLIK biją rekordy popularności. Jest to bowiem prosty sposób na natychmiastowy transfer środków do rodziny i znajomych. Za sukcesem przelewów na telefon stoi także powszechność BLIKA (ponad 8 mln osób ma dostęp do tej usługi) oraz fakt, że pieniądze docierają na rachunek odbiorcy przez siedem dni w tygodniu 24 godziny na dobę, odbiorcy nie muszą być klientami tego samego banku i jest to darmowe (nie licząc opłat za prowadzenie rachunku).

Nic zatem dziwnego, że w 2020 roku użytkownicy wykonali prawie 45 mln takich transakcji – o 174% więcej niż w 2019 roku. Przelewy na telefon BLIK to usługa z gatunku „pure fintech” i aż dziwne, że jest ona praktycznie darmowa. W 2020 roku Polacy zrealizowali łącznie 424 mln transakcji BLIKIEM, a od uruchomienia systemu już 777 mln transakcji. Łączna wartość transakcji zrealizowanych w 2020 r. przekroczyła 57 mld złotych.

– BLIK rośnie bardzo szybko, stając się dla użytkowników rozwiązaniem pierwszego wyboru. Chcemy aby był główną metodą płatności i rozliczeń w Polsce. Wspólnie z naszymi partnerami myślimy także o ekspansji międzynarodowej. BLIK jest cały czas rozwijany, aby dać klientom jak najwięcej możliwości korzystania z wygodnych rozwiązań. Wprowadzone udogodnienie dla klientów IKO, którzy korzystają z przelewu na telefon BLIK, to przykład tego, że dobre narzędzia cyfrowe przez można wciąż rozwijać– mówi Marcin Waldowski, dyrektor departamentu rozwoju produktu z Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Jak działa przelew na telefon BLIK

Jest to bardzo proste. Najpierw należy zarejestrować swój numer telefonu w usłudze przelew na telefon BLIK – w ten sposób użytkownik łączy swój numer telefonu z rachunkiem bankowym. Zwykle aplikacja mobilna banku, który obsługuje BLIKA, wręcz doprasza się od użytkownika, by to uczynił, więc wiele osób może nawet nie zdawać sobie sprawy, że już zarejestrowały swój numer.

Dzięki rejestracji, gdy inny użytkownik BLIKA chce wysłać pieniądze na numer telefonu, jego bank może sprawdzić w systemie BLIK, na jaki numer rachunku ma wykonać przelew. Pieniądze trafiają na konto odbiorcy niemal natychmiast – nawet jeśli nadawca przelewu ma konto w innym banku niż jego odbiorca.

– Wysłanie przelewu na numer telefonu BLIK jest bardzo proste. Po uruchomieniu aplikacji mobilnej banku należy wybrać opcję „BLIK”, następnie „Przelew na telefon”. Z książki kontaktów trzeba wybrać osobę, której mają być przekazane pieniądze (za pierwszym razem aplikacja poprosi o dostęp do kontaktów zapisanych w telefonie) lub po prostu wpisać jej numer telefonu. Użytkownik wybierając odbiorcę przelewu z listy kontaktów teraz widzi, czy dana osoba również korzysta z tej funkcji i może otrzymać przelew na telefon BLIK natychmiast. Dalej po wpisaniu kwoty i tytułu przelewu wystarczy zatwierdzić go PIN-em. Już po chwili odbiorca przelewu będzie miał pieniądze na swoim koncie – czytamy w informacji prasowej.

– To kolejna ułatwiająca bankowanie, jednocześnie bezpieczna i wygodna funkcja w aplikacji IKO. Klienci PKO Banku Polskiego są coraz bardziej bezgotówkowi, nie tylko chcą płacić w ten sposób w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także rozliczać się ze znajomymi. Zwłaszcza w dobie pandemii mobilna bankowość i cyfrowe przelewy ułatwiają bezpieczne funkcjonowanie i pomagają zachować dystans społeczny – podkreśla Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

Bank nie ma dostępu do listy kontaktów IKO

Jak czytamy w informacji prasowej dane o oznaczeniu osób są przetwarzane przez bank wyłącznie w bieżącym celu realizacji usługi i bank nie ma dostępu do listy kontaktów IKO. Warto pamiętać, że dzienny limit przelewów na telefon BLIK w aplikacji IKO to 1000 PLN, a jednorazowo klient może przesłać maksymalnie 500 PLN.