Rodzice zaraz chętniej korzystają z możliwości rejestracji, swojej pociechy za pomocą e-usługi. Program ułatwił i przyspieszył procedurę do kilku kliknięć, zamiast stania w kolejce do Urzędu Stanu Cywilnego. Co potrzebujemy aby skorzystać z rozwiązania?

Zasada pięciu kroków – na czym polega

Rodzic (mama lub tata) chcący zarejestrować dziecko mobilnie, musi legitymować się aktualnym „Profilem Zaufanym”.

Następnie wystarczy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl i  znaleźć e-usługę, z której chce się skorzystać i zacząć logowanie. System, po zalogowaniu poprosi o potwierdzenie, że jest się matką lub ojcem dziecka. Następnie rozpocznie się sprawdzanie danych rodzica.

Rodzic powinien na tym etapie: podać nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat, imię dziecka numer aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jest się w związku małżeńskim), co pozwoli na sprawdzenie danych w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Trzeba również dokonać wyboru adresu, pod którym chce się zameldować noworodka oraz sposób odbioru dokumentów. Możliwości to skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłka tradycyjną pocztą. Końcowy krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

E-państwo – ułatwienia dla rodziny

Dzięki programowi, oprócz  zarejestrowania narodzin dziecka przez Internet, rodzice  mogą m.in. zawnioskować o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) dla swoich dzieci, złożyć wnioski w programach 500+ czy „Dobry start”.

To nie koniec zmian. Resort ma w planach tak zwaną „parentyzację”, czyli lepsze łączenie dziecka z rodzicami – w systemach administracji publicznej. Planowane wejście w życie ułatwienia to 1 grudnia 2018 r.

Inne rozwiązanie to szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w systemie PESEL:
Organy posiadające dostęp do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność danych dziecka bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie – 1 maja 2019 r.