Celem strategicznego partnerstwa Alior Banku z rumuńskim operatorem telekomunikacyjnym Telekom Romania (z grupy Deutsche Telekom) jest oferowanie usług bankowych klientom indywidualnym w Rumunii oraz zapewnienie im najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu bankowości codziennej, a także produktów i usług łączących korzyści wynikające ze współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej.

Już kilka tygodni temu na Fintek.pl pisaliśmy o planach ekspansji Alior Banku na rynek rumuński. Usługa miała przypominać znane z Polski T-Mobile Usługi Bankowe.

Współpraca Alior Banku i Telekom Romania

Dla Alior Banku jest to właśnie kontynuacja modelu współpracy z T-Mobile, w znacznym stopniu bazująca na rozwiązaniach i technologii znanych klientom w Polsce oraz dostępnych jako  T-Mobile Usługi Bankowe. Ważnym uzupełnieniem oferty będzie internetowy kantor walutowy – nowość na rynku rumuńskim. Telekom Banking to pierwszy na taką skalę projekt współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej w Rumunii.

– Wdrożenie naszych najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych na rynku rumuńskim to kolejny krok Alior Banku na drodze do grona najbardziej innowacyjnych banków w Europie. Korzystamy z naszych najlepszych praktyk z rynku polskiego oraz najbardziej innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez Alior Bank w Polsce, również w ramach naszej współpracy z T-Mobile. Chcę jednak podkreślić, że finalna oferta została przygotowana przez nasz rumuński oddział, tak by odnieść się przede wszystkim do tamtejszego rynku, potrzeb i oczekiwań klientów. Mamy ambitne plany i wierzymy, że razem z Telekom Romania osiągniemy je i z sukcesem będziemy się rozwijać na rumuńskim rynku, w którym dostrzegamy ogromny potencjał. W pierwszej kolejności zaproponujemy klientom konto, depozyty i internetowy kantor walutowy, w drugim kroku ciekawe produkty kredytowe. Ofertę będziemy sukcesywnie rozwijać – mówi Celina Waleśkiewicz, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialna za pion IT i operacji.

– Cieszymy się, że poprzez nasze partnerstwo z Alior Bankiem staliśmy się liderem na rynku prostych i łatwych w obsłudze usług bankowych. Naszym celem jest dostarczanie produktów dostosowanych do nowej kultury IT&C, w której dzisiaj żyjemy. Zastosowanie wszystkich rozwiązań oferowanych przez nowe technologie pozwala wykorzystać możliwości uzyskania dostępu do dzisiejszych innowacji. Doświadczenie Alior Banku w innowacyjnej bankowości oraz technologiczna wizja Telekom Romania umożliwiły nam stworzenie takiej oferty usług bankowych dla klientów w Rumunii, która może ukształtować przyszłość rumuńskiego sektora finansowego i bankowego – mówi Miroslav Majoros, prezes Telekom Romania.

W celu realizacji tego projektu Alior Bank otworzył swój oddział w Rumunii, obecnie pracuje w nim 60 osób. Do końca roku bank planuje zatrudnić jeszcze 120 pracowników.

Co oferuje Telekom Banking?

Telekom Banking omnichannel

Usługi Telekom Banking będą wprowadzane stopniowo, zaczynając od nowoczesnej, intuicyjnej bankowości codziennej oraz – nowości na rynku rumuńskim – internetowego kantoru walutowego.

W Telekom Banking będzie można otworzyć rachunek osobisty w RON (w rumuńskich lejach), EUR, USD i GBP, korzystać z karty debetowej oraz mieć dostęp do środków za pośrednictwem bankowości internetowej i mobilnej. Konto można otworzyć online na stronie telekombanking.ro lub poprzez aplikację mobilną i podpisać umowę dostarczoną przez kuriera. Tą samą drogą klient otrzyma także kartę debetową. Rachunek można otworzyć również w punktach sprzedaży Telekomu. W tym przypadku klienci od razu otrzymają także kartę debetową typu instant i będą z niej mogli korzystać od razu po podpisaniu umowy.

Telekom Banking oferuje bezpłatne – bez żadnych warunków – wypłaty ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą, a ponadto bezpłatne przelewy w lejach przez internet i bankowość mobilną do dowolnego banku w Rumunii, co nie jest standardem na tym rynku. Niezmienność tych warunków gwarantowana jest klientom przez 3 lata.

Klienci od początku mogą korzystać z nowoczesnej aplikacji mobilnej. Rozwiązanie – zaczerpnięte z platformy mobilnej i internetowej T-Mobile Usługi Bankowe – oparte jest o podejście „omnikanałowe” w pełni integrujące aplikację mobilną z platformą internetową. Wraz z wprowadzeniem na początku listopada bankowości internetowej klienci otrzymają dostęp do swoich finansów oraz przejrzystą informację o statusie posiadanych produktów i usług. Rozwiązanie jest skoncentrowane na wygodzie i łatwości użytkowania (najważniejsze funkcje są zawsze pod ręką) oraz innowacyjnych rozwiązaniach odpowiadających potrzebom klientów.

Aplikacja Telekom Banking

Aplikacja mobilna oferuje wiele przydatnych funkcji, w tym: przelewy przy użyciu kodu QR lub funkcji NFC, widok salda wraz z trzema ostatnimi transakcjami bez konieczności logowania, możliwość dokonywania płatności w usłudze P2P i inne. Ponadto aplikacja umożliwia bezpośrednie otwieranie rachunków bieżących w lejach lub w walutach obcych. Można w niej również złożyć wnioski o karty debetowe, lokaty terminowe i rachunki oszczędnościowe.

Drugim filarem oferty Telekom Banking jest Internetowy Kantor Walutowy, w ramach którego klienci mogą korzystać z atrakcyjnych kursów wymiany w czasie rzeczywistym dla 10 walut obcych, aktualizowanych (w dni robocze) co 10 sekund. Klienci mogą szczegółowo skonfigurować transakcje walutowe, np. ustawić datę i czas, w którym chcą dokonać wymiany, a także kurs wymiany, według którego ma nastąpić transakcja. Opcja „Płacę później” pozwala wymieniać waluty, nawet jeśli klienci w danym momencie nie mają pełnej potrzebnej do tego kwoty (wystarczy mieć min. 5 proc. wartości transakcji, a w ciągu dwóch dni roboczych uzupełnić różnicę w celu dokończenia wymiany). Kantor walutowy online oparty jest na rozwiązaniach znanych klientom kantoru Alior Banku w Polsce.

Usługi Telekom Banking są dostępne online na stronie www.telekombanking.ro, a także będą stopniowo wdrażane w punktach sprzedaży Telekom Romania. Docelowo rachunek bieżący będzie można otworzyć w każdym sklepie tej sieci. Dodatkowo w wybranych salonach, w ramach koncepcji „sklepu w sklepie”, oferowane będą inne usługi bankowe, w tym produkty kredytowe. Sieć placówek tego typu będzie rozbudowywana w ciągu najbliższego półrocza. Docelowo ma liczyć 120 punktów. Wraz ze startem oferty rynkowej uruchomione zostanie całodobowe Contact Center.

Oferta Telekom Banking będzie systematycznie rozwijana. Znajdą się w niej również usługi finansowania urządzeń oferowanych przez Telekom Romania, a także pożyczki gotówkowe i kredyty w rachunku bieżącym.