paszport zdjęcie

100 km po samochód

Na początek wstęp z danymi – wydaje się, że oczywistymi dla każdego, kto kiedykolwiek kupił samochód używany. Z badania przeprowadzonego przez Carsmile wynika, że 75% badanych zadeklarowało konieczność naprawy pojazdu w ciągu pół roku od jego zakupu. Co drugi kupujący doświadczył problemu ukrytej wady, a 70% badanych oceniło, że w ogłoszeniach samochody przedstawiane są lepiej niż wyglądają one w rzeczywistości. Aż 74% pokonało co najmniej 100 km, aby obejrzeć samochód.

Można by tego uniknąć

Misja OTOMOTO, Carsmile i MC2 Innovations  jest prosta. Zakup używanego samochodu nie musi być drogą przez mękę, gdzie to sprzedający jest na lepszej pozycji, a kupujący czasem ma wrażenie, że kupuje przysłowiowego „kota w worku”. Na rynku już jest lepiej niż kiedyś m.in. dzięki możliwości sprawdzenia historii pojazdu, ale tam nie znajdziemy wszystkich informacji, które także są ważne dla kupującego (na OTOMOTO podanie numeru VIN jest obowiązkowe od 2019 roku).

OTOMOTO, Carsmile i MC2 Innovations chce zmniejszyć poziom asymetrii informacji i uprościć proces zakupu do tego stopnia, że klient nie będzie potrzebował specjalistycznej wiedzy motoryzacyjnej, by kupić wymarzone 4 koła. A jak chcą to zrobić?

OTOMOTO KLIK ma zmienić rynek na lepsze

Wprowadzając nowy standard na rynku – specjalny certyfikat dla samochodu, który będzie nazywać się Cyfrowy Paszport Pojazdu. Na początku usługa skierowana będzie dla dealerów aut używanych i komisów, ale w kolejnych etapach dokument będzie mógł wyrobić także użytkownik indywidualny.

W ramach Cyfrowego Paszportu Pojazdu samochód przeznaczony na sprzedaż zostanie wnikliwie sprawdzony przez specjalistów z firmy Mostva. OTOMOTO przekonuje, że auta będą sprawdzane wg standardu ISO, a badanych będzie ponad 100 różnych aspektów samochodu. Od zużycia opon, wyglądu tapicerki, stanu i grubości lakieru aż po sprawdzenie, czy świeci się lampka przy tablicy rejestracyjnej. Do tego dochodzi scoring samochodu – tak, wystawcy dokumentu będą oceniać auto w wielostopniowej skali od A+ do C. Scoring będzie dotyczył zarówno ogólnej oceny pojazdu, jak i poszczególnych jego elementów np. kondycji opon. Prócz tego w dokumencie znajdą się dokładne zdjęcia samochodu.

– To inicjatywa bez precedensu na świecie, technologia znana z rynku kryptowalut, a także wykorzystywana przez nowoczesne banki do tworzenia cyfrowych dokumentów, zostanie zastosowana w Polsce na rynku samochodów używanych. Dzięki temu projektowi Polska stanie się „blockchainowym” centrum innowacji w segmencie automotive na skalę światową, na czym skorzystają zarówno kupujący, jak i sprzedający – wspólnie zapowiadają Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO, Anna Streżyńska, prezes MC2 Innovations oraz Arkadiusz Zaremba, szef i współtwórca nowej platformy OTOMOTO KLIK.

E-dokument zgodny z ISO i stokenizowany

To ułatwi kupującemu podjęcie decyzji oraz zapewni praktycznie natychmiastową i czytelną informację o faktycznej kondycji pojazdu. Tego rodzaju transparentność w istocie może mieć wpływ na cenę końcową – będzie ułatwieniem nie tylko dla kupującego, ale też sprzedającego.

Wszystkie te informacje, cenne i czytelne dla użytkownika, dostępne będą przy ofercie zakupu pojazdu. No dobrze, ale każdy przecież może sobie taki paszport wyrobić lub zmodyfikować w programie do obróbki graficznej…

No właśnie nie. By zabezpieczyć się przed ingerencją w dokument lub fałszerstwem, całość ma być zabezpieczona kryptograficznie i stokenizowana – tę usługę zapewni MC2 Innovations – startupu blockchainowego rozwijanego przez Annę Streżyńską. Autentyczność pliku będzie można sprawdzić na specjalnej stronie internetowej. To pierwsze takie wdrożenie na świecie, co tylko podkreśla unikatowość tego rozwiązania.

– Dzięki połączeniu technologii blockchain oraz kompleksowej inspekcji pojazdu według standaryzacji ISO, Cyfrowy Paszport Pojazdu będzie dokumentował stan techniczny auta w sposób niepodważalny i nienaruszalny. Będzie to najbardziej wiarygodny i kompleksowy dokument potwierdzający stan techniczny pojazdu, jaki został stworzony w historii polskiej motoryzacji – wyjaśnia Anna Streżyńska, prezes MC2, która jako minister cyfryzacji odpowiadała za projekt mObywatel (w tym e-dokumenty samochodu i kierowcy), współtworzyła CEPIK, a także usługę „Historia pojazdu” (130 mln pobrań w 2019 r.). Zapoczątkowała ponadto prace nad wykorzystaniem technologii blockchain w europejskiej administracji.

Digital Vehicle Passport

Koniec z zabieraniem szwagra, by obejrzeć auto

OTOMOTO to wiodący serwis ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce. W naszym kraju co roku sprzedaje się ok. 2,5 mln samochodów używanych. To olbrzymi rynek, który od lat zmaga się z poważnym problemem braku zaufania do sprzedawcy. Dzisiaj, by kupić samochód używany i spać spokojnie należy korzystać z pomocy profesjonalistów weryfikujących stan pojazdu, przysłowiowego szwagra, czy też samemu nabyć „wiedzę ekspercką” – marnując przy tym czas.

Nie każdy musi się znać na samochodach, ale nie jest to powód do tego, by brak osłony merytorycznej sprawiał, że klient automatycznie jest narażany na wprowadzenie w błąd co do stanu samochodu czy też zwyczajne oszustwo. Rynek można odczarować i właśnie wprowadzenie Cyfrowego Paszportu Pojazdu, zabezpieczonego technologią blockchain, może być tym standardem, który sprawi, że nawet największy laik – będzie dokładnie wiedział co kupuje.

Badanie OTOMOTO

Ma to silne podstawy biznesowe

Z informacji OTOMOTO wynika bowiem, że użytkownicy od dawna zgłaszali potrzebę większej transparentności o stanie oferowanych pojazdów – ponadto auta zweryfikowane lepiej konwertują. Innymi słowy, w najlepszym interesie zarówno kupującego i sprzedającego będzie korzystanie z tego nowego narzędzia. Czy osiągnie sukces? Cyfryzacja zakupu samochodu online staje się faktem. W przypadku pojazdów używanych jedną z barier była transparentna weryfikacja kondycji pojazdu, a ta właśnie znika.

Dodatkowo w ramach OTOMOTO KLIK użytkownik będzie mógł skorzystać z finansowania na zakup pojazdu, a także wybrać np. dodatkowe opcje np. ubezpieczenie czy opony, za których płatność będzie rozłożona w czasie. Zatem mamy do czynienia z wdrożeniem ecommerce, blockchain i elementami fintech. Więcej informacji wkrótce.