21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Zakupowcy upatrują dużej szansy w analityce biznesowej

Analityczny oręż w walce o wyższe konwersje

IDC prognozuje, że przychody ze sprzedaży aplikacji, narzędzi oraz usług z obszaru Big Data oraz Business Analytics zwiększą się o ponad 50% – z prawie 122 mld dolarów do ponad 187 mld dolarów w 2019 roku. Jednocześnie na znaczeniu zyskują coraz bardziej wyrafinowane narzędzia i techniki analityczne – data mining, wizualizacja, czy systemy uczące się.

Potwierdzają to dane Gartnera, według których zaawansowana analityka utrzyma pozycję najszybciej rozwijającego się segmentu Business Intelligence i urośnie o 14% osiągając na koniec tego roku wartość 1,5 mld dolarów. Dynamiczny rozwój tego typu narzędzi analitycznych to olbrzymia szansa dla biznesu. Dla przykładu, według szacunków Infosys Poland odpowiednio prowadzony proces w obszarze zakupów (ang. Sourcing and Procurement) w połączeniu z zaawansowaną analityką biznesową to możliwość wygenerowania oszczędności rzędu 5-15% w skali roku.

Big Data wyzwaniem dla firm

Zjawisko Big Data to z jednej strony ciągle duże wyzwanie dla firm, a z drugiej – olbrzymia szansa na zwiększenie ich przewagi biznesowej i bycia o krok przed konkurencją. Warunkiem jest jednak korzystanie z coraz bardziej innowacyjnych narzędzi analitycznych, które pozwolą na sprawną i kompleksową interpretację danych.

– Porównując aktualne realia do sytuacji sprzed kilku lat obserwujemy olbrzymi wzrost potencjalnych źródeł danych, które przedsiębiorstwa nie tylko mogą, ale wręcz muszą brać pod uwagę podejmując strategiczne decyzje biznesowe. Warto odnieść się choćby do roli Internetu Rzeczy w branży handlowej. Na podstawie terabajtów danych płynących z urządzeń mobilnych, handlowcy mogą na bieżąco analizować zachowania konsumentów i w zależności od potrzeb, zmieniać swoją ofertę. – komentuje Magdalena Boskar Dyrektor ds. Operacji Zakupowych Infosys Poland.

A im więcej zmiennych, tym większa szansa, że lepiej zinterpretujemy sytuację i dobierzemy bardziej optymalne rozwiązania. W przypadku dużych projektów biznesowych, które są prowadzone np. w działach zakupów, prawidłowa analiza danych przynosi dużą wiedzę którą można wykorzystać w planowaniu, budżetowaniu, negocjacjach i osiągnąć realne korzyści finansowe – dodaje.

Zakupy jako najważniejszy obszar…

Zakupy to jeden z najważniejszych obszarów działalności centrów usług dla biznesu. Według raportu Technavio to właśnie ten segment zdominował branżę w ubiegłym roku, a w kolejnych 4 latach ma urosnąć o prawie 5%. Jak tłumaczy Anna Szuminska, Dyrektor Zarządzający Usługami Zakupowymi w Infosys Poland, w odniesieniu do projektów zakupowych możemy mówić o zarządzaniu daną kategorią lub katalogiem produktów, na co składa się analiza ofert dostawców, przygotowanie kontraktów oraz ich negocjowanie.

Z kolei w przypadku zarządzania płatnościami możemy analizować wpływ terminów płatności na rentowność firm, czy szukać optymalizacji w procesie płatności tak, aby korzyści odczuł zarówno klient, jak i dostawca.

– W każdym przypadku mamy do czynienia z tworzeniem modeli sytuacyjnych i prognozowaniem tego, co nastąpi. Zakupy nie są jedynie funkcją wsparcia dla firm, ale istotnym elementem wpływającym na ich kondycję finansową. Efektywny proces zakupowy połączony z zaawansowaną analityką może przynieść organizacji oszczędności od 5% do 15% w skali roku – mówi Magdalena Boskar.

Co przyniosą kolejne lata?

– Jednym z najważniejszych priorytetów dla firm z sektora będzie poszukiwanie jeszcze większej efektywności kosztowej i operacyjnej. Wynegocjowanie lepszych cen zakupów danej kategorii produktów, czy warunków kontraktów z dostawcami można osiągnąć dzięki efektowi synergii, czyli zakupom grupowym, które mogą dotyczyć oprogramowania, sprzętu IT, czy artykułów biurowych. Głównym wyzwaniem w tym zakresie są zasady bezpieczeństwa, czyli jeden z fundamentalnych elementów kontraktów outsourcingowych. Konieczne więc będzie stworzenie modelu grupowych zakupów, który byłby dedykowany specyficznym wymaganiom klientów sektora usług – dodaje Anna Szumińska.

[informacja zewnętrzna]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone