23 października 2017, 18:00:Start Jerusalem - Mindspace Hala Koszyki, ul. Koszykowa 61, Warszawa

Jak źle musi być u nich, skoro u nas jest tak dobrze? Polska cyfrowa bankowość jedną z najlepszych

Badanie Digital Performance Index przeprowadzone przez firmę Accenture plasuje polskie banki w elicie całego sektora. Wskaźnik określający poziom cyfryzacji banków nad Wisłą wyniósł 2,82 pkt przy czym średnia europejska to 2,42 pkt.

Accenture to największa na świecie firma konsultingowa i outsourcingowa w dziedzinie wysokich technologii i zarządzania. W Polsce agencja działa od 1990 roku, było to jednak pierwsze badanie bankowego postępu cyfrowego z uwzględnieniem naszego kraju.

Polskie banki aktywniejsze od sąsiadów

Badanie obejmowało cztery kluczowe kategorie:

  • sprzedaż,
  • tworzenie,
  • zarządzanie
  • planowanie.

W trzech z tych kategorii polskie banki, czyli banki działające w Polsce, wypadły lepiej od konkurencji. Jedynie w planowaniu ustępowaliśmy instytucjom z Zachodu.

Najwyższe noty nadwiślańskie banki otrzymały w kategoriach sprzedaży i tworzenia, a raport zwraca uwagę, że ma to związek z silnym rozdrobnieniem naszego sektora bankowego. Skupiając się na tych aspektach banki chcą jak najlepiej dotrzeć do klienta. Dzięki tej strategii mogą one pochwalić się świetnymi wynikami w pozyskiwaniu nowych użytkowników i otwieraniu nowych rachunków.

Poza Polską, na rynku europejskim najbardziej aktywne są banki z Wielkiej Brytanii i co może już nieco szokować, z Turcji i Hiszpanii. W ujęciu globalnym na uwagę zasługuje też Korea Południowa i Australia.

Jest jeszcze coś do poprawki

Nasze banki pozostają jednak w tyle jeżeli chodzi o zarządzanie. Chodzi tutaj o zarządzanie zasobami ludzkimi, kontrolowanie ich wydajności i sprawdzanie na ile efektywnie pracują. Te wnioski pokrywają się z ogólną oceną polskich firm, które nie słyną ze zbyt dobrych rozwiązań kadrowych. Zarządzanie pracownikami jest przestarzałe i szefostwo bardziej skupia się na „wysiedzeniu” przez pracowników określonych godzin, niż faktycznie wykonanej pracy.

Planowanie również wymaga poprawy. Oficjalny komunikat Accenture zwraca uwagę na słabą koordynację wdrażania nowych strategii, którą można określić zlepkiem koncepcji wprowadzanych bez odpowiedniego porozumienia i przygotowania.

Analizując polski rynek, Accenture docenił powszechne wykorzystywanie kodów BLIK,  płatności HCE oraz coraz szersze stosowanie biometrii. Na tle konkurencji banki w Polsce wypadły bardzo korzystnie jako pionierzy innowacji.

/RT

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone