Tak dobre wyniki potwierdzają rosnącą rolę faktoringu jako narzędzia wspierającego płynność finansową firm. Jest to szczególnie istotne w warunkach dużej zmienności gospodarczej i globalnych napięć handlowych. Usługi firm faktoringowych, skupionych wokół PZF (obejmującego obecnie cztery banki komercyjne, 20 wyspecjalizowanych instytucji finansowych oraz sześciu partnerów branżowych), zyskują na znaczeniu, m.in. dzięki elastyczności i możliwości łączenia finansowania z dodatkowymi usługami, takimi jak ubezpieczenie należności.
Z danych PZF wynika, że najczęściej po faktoring sięgają firmy z sektora produkcyjnego i dystrybucyjnego. To one odpowiadają za około 80% całkowitego wolumenu obsługiwanych klientów. Utrzymanie płynności finansowej jest dla nich kluczowe – zarówno z punktu widzenia codziennego funkcjonowania, jak i długofalowej konkurencyjności. Dalszy rozwój branży faktoringowej będzie w dużej mierze zależny od sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej. Prognozy dla polskiej gospodarki są jednak korzystne – według Krajowej Izby Gospodarczej w całym 2025 roku PKB ma wzrosnąć o 3,6%, co stanowi pozytywny impuls dla firm inwestujących w rozwój i szukających bezpiecznych źródeł finansowania.
Warto jednak pamiętać o ryzykach zewnętrznych – trwające napięcia handlowe między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską i wprowadzenie 15-procentowych ceł na niektóre towary eksportowe mogą wpłynąć negatywnie na sytuację firm działających w branżach eksportowych, zwłaszcza w sektorze metalowym i motoryzacyjnym. Widać, że polscy przedsiębiorcy reagują na podwyższone ryzyko na rynkach eksportowych, ponieważ obrót faktoringu eksportowego z przejęciem ryzyka niewypłacalności odbiorcy wzrósł aż o 33%. Niepokojące informacje na temat trudnej sytuacji ekonomicznej w Niemczech powodują, że coraz więcej firm jest zainteresowanych zabezpieczeniem się przed brakiem zapłaty za fakturę przez odbiorców z tego kraju – mówi Paweł Kacprzak, członek zarządu BNP Paribas Faktoring.
Pomimo tych wyzwań, faktoring pozostaje stabilnym i coraz powszechniejszym narzędziem wsparcia dla przedsiębiorstw – nie tylko jako źródło finansowania, ale również jako element zwiększający bezpieczeństwo obrotów i wspierający ekspansję rynkową.