Według szacunków PwC wartość rynku e-commerce w Polsce ma do końca roku osiągnąć 105 mld złotych. Jak wynika z badania „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 r.”, większość kupujących w sieci korzysta z zalet zakupów online już od co najmniej 5 lat (74 proc.), a 8 proc. wykonało pierwszą transakcję online w trakcie pandemii.
Wygoda i łatwość kupowania w sieci z jednej strony napędzają e-handel, a z drugiej skłaniają kupujących do ciągłego uczenia się i nadążania za wciąż zmieniającą się technologią. 69 proc. e-konsumentów biorących udział w badaniu PayU jest zdania, że coraz szersza dostępność zakupów i płatności internetowych motywuje ich do zdobywania wiedzy o nowych produktach i usługach cyfrowych.
Nastroje zakupowe e-konsumentów w Polsce
Przystępność i prostota zakupów online powodują, że w sklepach internetowych łatwiej jest wydać więcej pieniędzy niż w sklepach stacjonarnych – uważa tak 43 proc. respondentów badania „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 r.”. Takiej odpowiedzi udzieliło 48 proc. ankietowanych kobiet i 36 proc. mężczyzn.
Z badania PayU wynika, że 32 proc. e-konsumentów prowadzi ewidencję wydatków online, a 24 proc. respondentów skrupulatnie podchodzi do planowania domowych rozchodów, zapisując wydatki związane z zakupem usług i produktów zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.
– W sierpniu br., gdy przeprowadziliśmy badanie, połowa e-konsumentów deklarowała, że mimo rosnących cen, poziom ich wydatków na zakupy w Internecie pozostanie bez zmian w kolejnych miesiącach. Obecnie nie dostrzegamy jeszcze negatywnego wpływu inflacji na wartość procesowanych transakcji i przygotowujemy się do najgorętszego okresu dla e-commerce w ciągu roku, czyli promocji wokół ‘Black Friday’ i ‘Cyber Monday’ oraz zakupów przedświątecznych – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU.
Blisko 70% Polaków swobodnie wydaje w Internecie do 400 zł
Co trzeci badany (33 proc.) wskazał, że maksymalna kwota, którą może swobodnie zapłacić za zakupy online mieści się w granicach do 200 złotych. Z kolei 2/3 respondentów (67 proc.) zadeklarowało, że bez większego zastanowienia może wydać w sieci do 400 złotych. Blisko 7 proc. badanych bez wahania dokonałoby zakupów online o wartości 2 tysięcy złotych lub więcej.
Zyskującym na popularności rozwiązaniem są różne formy płatności odroczonych. Z danych PayU wynika, że od stycznia do sierpnia br. 33 proc. e-konsumentów skorzystało z przynajmniej jednej formy odroczenia płatności, w tym 23 proc. z usługi BNPL, a 15 proc. z płatności na raty.