W latach 2021–2022 można było zauważyć ogromny entuzjazm w kwestii ESG, a także falę zapowiedzi wprowadzania konkretnych działań w kierunku zrównoważonego rozwoju. Okazuje się jednak, że wiele firm pozostawia ESG w tyle, koncentrując się na zwiększaniu dochodów i wzroście biznesu. Katarzyna Wal, młodsza partnerka w Bain & Company, wyjaśnia: “Zrównoważony rozwój pozostaje ważną kwestią dla przedsiębiorstw, ale po hurra-optymizmie, który widzieliśmy w ostatnich latach, nadeszło urealnienie oczekiwań i bardziej pragmatyczne podejście. Wiele firm dokonuje przeglądu wcześniejszych założeń, dostosowuje je do realiów rynkowych, a nawet wycofuje się z niektórych obietnic, co może negatywnie odbić się na ich reputacji wśród klientów w dłuższym terminie”.

Z raportu wynika, że istnieje znacząca różnica między oczekiwaniami klientów a podejściem dostawców wobec kwestii zrównoważonego rozwoju. Około 85% dostawców B2B twierdzi, że uwzględnia w swojej ofercie ESG, ale tylko 53% klientów potwierdza, że ich wymagania są spełniane. Ponadto ponad jedna trzecia europejskich firm deklaruje gotowość do zakończenia współpracy z dostawcami, którzy nie spełniają standardów ESG, a dwie trzecie z nich planuje podjąć taką decyzję w ciągu najbliższych trzech lat.

„Firmy, które teraz zainwestują w zrównoważony rozwój, mogą zdobyć trwałą przewagę konkurencyjną” – mówi Katarzyna Wal. Jej zdaniem, technologie związane z ESG mogą osiągnąć kluczowy etap rozwoju szybciej, niż się spodziewano, co może zrewolucjonizować sposób funkcjonowania firm w wielu sektorach.

Badanie Bain & Company ujawnia również, że kwestia zrównoważonego rozwoju zaczyna wpływać na decyzje zakupowe konsumentów. Aż 45% klientów korporacyjnych jest skłonnych zapłacić do 5% więcej za produkty i usługi, które spełniają standardy ESG, a kolejne 35% zaakceptowałoby wzrost ceny o 5–10%.

“Nie wszystkie firmy zdają sobie sprawę, że to właśnie w tym momencie decyduje się, które z nich zdobędą trwałą przewagę konkurencyjną, dzięki skutecznemu wdrożeniu zrównoważonego rozwoju i nowoczesnych rozwiązań z nim związanych. Według naszych prognoz wiele technologii osiągnie punkt krytyczny znacznie szybciej niż się spodziewano” dodaje Katarzyna Wal.

Konsumentom indywidualnym również coraz bardziej zależy na kwestiach związanych z ochroną środowiska i klimatem. 61% badanych przyznaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosły ich obawy związane ze zmianami klimatycznymi, co często wynika z osobistych doświadczeń z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.

Według Katarzyny Wal, prowadzenie działalności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju jest nieodwracalnym trendem. “Oczekują tego od firm konsumenci, klienci B2B oraz organy regulacyjne. Zmiany w sektorze energetycznym czy produkcji żywności są najlepszym tego przykładem. Przyspieszający rozwój nowych technologii wraz ze zmieniającym się zachowaniem konsumentów stworzy doskonałe możliwości biznesowe dla najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw ze wszystkich branż” – twierdzi Katarzyna Wal.