Liczba klientów logujących się do bankowości elektronicznej co najmniej raz na kwartał – zarówno internetowej, jak i mobilnej – systematycznie rośnie. W IV kwartale 2024 r. osiągnęła poziom prawie 25,5 mln, co oznacza wzrost o 1% względem poprzedniego kwartału i aż o 3% w porównaniu z początkiem roku – czytamy w komunikacie ZBP.
ZBP publikuje nowy raport o bankowości online w Polsce
Nadal utrzymuje się wzrost liczby klientów korzystających zdalnie z usług bankowych. W IV kwartale 2024 r. liczba umów dostępu do bankowości internetowej przekroczyła 44,5 mln, natomiast liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej wzrosła do 23,8 mln. Spadek odnotowano natomiast w liczbie aktywnych klientów bankowości internetowej, która na koniec IV kwartału wyniosła 22,4 mln, co oznacza spadek o około 3% w porównaniu do poprzedniego kwartału.
W IV kwartale 2024 r. spośród 23,8 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej aż 18 mln stanowili tzw. użytkownicy mobile only – korzystający wyłącznie z aplikacji, bez logowania do bankowości internetowej. To już 76% wszystkich użytkowników tego kanału. W porównaniu do poprzedniego kwartału liczba aktywnych użytkowników aplikacji wzrosła o 2%, a liczba klientów mobile only – aż o 6%.
Dane dotyczące ilości klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw posiadających dostęp do bankowości internetowej mają wskazywać na dalszy rozwój. Liczba klientów MŚP wzrosła w IV kwartale 2024 r. do 3,7 mln, co oznacza wzrost o 0,7% względem III kwartału. Jednocześnie liczba aktywnych użytkowników z tego segmentu nieznacznie spadła – do 2,5 mln, czyli o 0,1% względem poprzedniego kwartału.
System Elixir zanotował w IV kwartale 2024 r. odbicie po wcześniejszych spadkach – liczba komunikatów wzrosła o 5%, osiągając 575 mln, a wartość obrotów zwiększyła się o 6%. Jeszcze lepsze wyniki przyniósł system Express Elixir – liczba transakcji wzrosła o 8%, a ich wartość aż o 9%, przekraczając 145 mld złotych.
W badanym okresie liczba transakcji w systemie Euro Elixir wzrosła o 2%, osiągając poziom ponad 145 mln. Wzrost ten potwierdza stopniowe ożywienie w zakresie rozliczeń w euro. Wartość operacji rozliczanych w systemie Euro Elixir, pozostaje na stabilnym poziomie. W analizowanym okresie wyniosła około 93 mld euro, co oznacza brak istotnych zmian w porównaniu do poprzedniego kwartału.
Mobilność w sektorze finansowym to już standard
– Mobilność to już nie tylko trend – to standard, i to nie tylko w bankowości. Klienci oczekują szybkiego, intuicyjnego dostępu do finansów z poziomu aplikacji, bez konieczności logowania do bankowości internetowej. Dane pokazują, że aż 76% użytkowników bankowości mobilnej to klienci mobile only, a ich liczba wzrosła o 6% w zaledwie jeden kwartał. To jasny sygnał dla banków i fintechów – aplikacje mobilne muszą oferować pełną funkcjonalność, być intuicyjne i proste w obsłudze – mówi Dominik Ciula, Country Manager Loando Group.
– Ten trend dotyczy jednak nie tylko banków, ale również całego sektora finansowego – w tym firm pozabankowych i porównywarek finansowych. Klienci chcą nie tylko szybkiego dostępu do bankowości, ale także łatwego porównywania i wyboru najlepszych ofert kredytów, pożyczek czy produktów inwestycyjnych bezpośrednio z poziomu urządzeń mobilnych – dodaje.
– Widzimy rosnące znaczenie mobilnych rozwiązań agregujących oferty finansowe. Zadaniem fintechów jest dostarczanie klientom klarownych, szybkich i intuicyjnych narzędzi, które pozwolą im podjąć świadome decyzje finansowe z poziomu aplikacji mobilnej lub przeglądarki na smartfonie. Bankowość mobilna stała się podstawowym kanałem zarządzania finansami, a jej rola będzie tylko rosła – również w segmencie finansów pozabankowych – podsumowuje Dominik Ciula z Loando Group.
Pełny raport NetBank można pobrać tutaj.
Przy okazji zapraszamy do zapoznania się z naszym subiektywnym rankingiem bankowych aplikacji mobilnych w Polsce. Został on przygotowany na podstawie ocen użytkowników w sklepach z aplikacjami, liczby i jakości oferowanych funkcji, intuicyjności i informacjach o awariach.