W celu przeniesienia rachunku z dotychczasowego banku do innego, z wykorzystaniem obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo, wystarczy złożyć wniosek i upoważnienie dotyczące przeniesienia usług. Równocześnie w taki sam sposób można złożyć wniosek o zamknięcie rachunku bankowego.

Polacy niechętnie przenoszą rachunki bankowe?

Za pośrednictwem systemu Ognivo klienci banków mają możliwość wydania dyspozycji przekazania środków czy przeniesienia zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku. Wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, którego stajemy się klientem. Na wniosek klienta bank może dodatkowo przekazać informację o dokonanej zmianie rachunku bankowego instytucjom wskazanym przez klienta. Cały proces zajmuje zaledwie kilka dni i nie wymaga udziału klienta.

Liczba wniosków o przeniesienie rachunku bankowego z wykorzystaniem Ognivo w II kw. 2025 r. wyniosła 3 083. W tym samym okresie 2024 r. odnotowano 3 769 takich wniosków. Na zamknięcie dotychczasowego rachunku w II kw. 2025 r. zdecydowało się 3 035 osób, czyli 98 proc. wszystkich wnioskujących o zmianę rachunku. Przeniesienia salda dokonało 2 919 osób, tj. około 95 proc. wnioskujących. O przeniesienie zleceń stałych wystąpiło 389 osób, a o przeniesienie poleceń zapłaty – 274 osoby.

System Ognivo umożliwia szybką komunikację online pomiędzy bankami a innymi uprawnionymi podmiotami. Oprócz banków (komercyjnych i spółdzielczych), Ognivo wykorzystywane jest m.in. także przez ZUS, Pocztę Polską, urzędy miast, urzędy skarbowe, izby celne, administracyjne organy egzekucyjne, komorników sądowych.