Jak wynika z danych zebranych w tegorocznym badaniu KIR i ZBP*, Polacy wykorzystują bankowość
elektroniczną do uwierzytelniania w różnych sektorach gospodarki. 51 proc. badanych loguje się przez
bankowość elektroniczną do usług administracji publicznej (w 2024 – 43%), 40 proc. korzysta
z tożsamości bankowej w usługach finansowych (w 2024 – 22%), 22 proc. w usługach medycznych
(w 2024 – 21%) i w kontaktach z dostawcami mediów (w 2024 – 26%). 20 proc. badanych deklaruje
wykorzystanie uwierzytelniania bankowego w kontaktach z dostawcami usług telekomunikacyjnych
(w 2024 – 15%), a 15 proc. z firmami ubezpieczeniowymi (w 2024 – 18%).


Co ciekawe, najczęściej wykorzystywanym obszarem uwierzytelniania bankowego w usługach sektora
komercyjnego pozostają usługi finansowe. To potwierdza, że bankowość elektroniczna stała się
podstawowym narzędziem zarządzania finansami osobistymi, obejmującym nie tylko tradycyjne
przelewy, ale także inwestycje, kredyty i produkty oszczędnościowe. Równolegle jednak rośnie
znaczenie zdalnego uwierzytelnienia w sektorach, które jeszcze niedawno rzadziej korzystały
z cyfrowej identyfikacji, jak ochrona zdrowia czy telekomunikacja. Rozszerzająca się lista
usługodawców i obszarów zastosowania bankowej tożsamości wskazuje, że jesteśmy świadkami
dojrzewania rynku cyfrowego, który odważnie stawia na bezpieczeństwo i interoperacyjność.

Najbardziej popularnym i powszechnym w Polsce sposobem zdalnego potwierdzania tożsamości,
z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, jest usługa mojeID dostarczana przez KIR. mojeID od
ponad 6 lat wyznacza nowe standardy bezpiecznego i wygodnego potwierdzania tożsamości online.
Jego powszechna dostępność znacząco usprawniła komunikację z administracją publiczną i zmieniła
doświadczenia związane z korzystaniem z usług świadczonych online. mojeID jest wykorzystywane
do logowania się do urzędów i serwisów, m.in. do ePUAP, Internetowego Konta Pacjenta, portalu
biznes.gov.pl czy praca.gov.pl, co ułatwia załatwianie spraw urzędowych przez internet.

mojeID umożliwia również potwierdzenie tożsamości w procesie zakładania i wykorzystywania Profilu
Zaufanego oraz aktywacji aplikacji mObywatel. Średnia dzienna liczba potwierdzeń tożsamości
poprzez mojeID wynosi ponad 420 tys.

– Wraz z dynamicznym przenoszeniem wielu procesów biznesowych i prywatnych do internetu,
rośnie znaczenie narzędzi, które gwarantują bezpieczeństwo i autentyczność danych użytkownika.
mojeID odpowiada na te potrzeby – upraszcza codzienne funkcjonowanie w świecie usług online i
jednocześnie wspiera rozwój cyfrowej gospodarki, podkreśla Piotr Wichowski, Dyrektor Linii
biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.

Z mojeID może dziś korzystać ponad 22,5 mln klientów bankowości elektronicznej. Bankowa
tożsamość w ramach mojeID jest dostarczana przez 12 banków komercyjnych, sieć ok. 500 banków
spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka.

* Badanie ośrodka Minds&Roses, kwiecień 2025, N=1000