Liczba klientów logujących się co najmniej raz na kwartał do bankowości elektronicznej – zarówno internetowej, jak i mobilnej – utrzymuje trend wzrostowy. W II kw. 2025 r. liczba takich użytkowników wyniosła blisko 30,5 mln, co oznacza wzrost o prawie 1 proc. w porównaniu do poprzedniego kw. oraz o ponad 5 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej.
Z najnowszych danych wynika jednak, że liczba klientów banków aktywnie korzystających z bankowości internetowej spadła o 3 proc. do 23 mln. W tym samym okresie liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości internetowej nieznacznie wzrosła i osiągnęła poziom blisko 45 mln.
Coraz więcej bankowych klientów mobile only
Przybyło także klientów ,,mobile only”, czyli korzystających wyłącznie z aplikacji mobilnej i logujących się do niej co najmniej raz w miesiącu. Ich liczba, w ujęciu kwartalnym, wzrosła o 4 proc. osiągając poziom 19,5 mln. Grupa ta ma obecnie 74 proc. udział wśród wszystkich użytkowników aplikacji mobilnych.
Jednocześnie przybyło klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z dostępem do bankowości elektronicznej – obecnie grupa ta liczy 3,7 mln klientów, co oznacza poprawę o 1 proc. Wzrosła także liczba aktywnych klientów MŚP, która na koniec II kwartału wyniosła 2,6 mln, co oznacza wzrost o prawie 3 proc. kwartał do kwartału.
Czytaj także: Banki mają klientów, ale nie mają ich uwagi. Kryzys aktywności w bankowości cyfrowej?
Dane za II kwartał 2025 r. wskazują także na wzrosty w systemie Elixir – zarówno pod względem liczby komunikatów, jak i wartości obrotów. W porównaniu do I kw. 2025 r. liczba komunikatów nieznacznie wzrosła osiągając poziom 566 mln. Wartość obrotów wzrosła natomiast o 5 proc., do 2 427 mld zł. W systemie Express Elixir odnotowano większe wzrosty. W II kw. 2025 r. liczba transakcji zwiększyła się aż o 11 proc., natomiast wartość transakcji o 9 proc., osiągając poziom 79 mld zł.
Wzrost liczby transakcji dotyczył także Systemu Euro Elixir, w którym odnotowano ich 5 proc. więcej niż w I kw. 2025 r. Liczba komunikatów wyniosła ponad blisko 14 mln, co oznacza wzrost o 5 proc., a wartość 99 mld EUR, czyli o 10 proc. więcej niż w poprzednim kw.