Dlaczego Polacy coraz częściej robiąc e-zakupy sięgają po smartfony? Najczęściej wskazywaną przewagą korzystania z urządzeń mobilnych jest możliwość robienia zakupów bez względu na miejsce. Odpowiedź tę wybrała ponad połowa respondentów badania Mokka korzystających z telefonu lub tabletu podczas zakupów online (54%).
Warto podkreślić, że kwestia uniezależnienia się od miejsca jest dominującą przewagą wśród przedstawicieli pokolenia Silver. Osoby z pokolenia Y, a więc najbardziej aktywni użytkownicy m-commerce, częściej jako przewagę wskazują korzystanie z aplikacji do zakupów.
Handel mobilny staje się preferowanym kanałem zakupów
Według badania Mokka, już co drugi Polak (51%) robiący zakupy przez internet korzysta w tym celu zarówno z urządzeń mobilnych, jak i niemobilnych. 27% decyduje się tylko z urządzenia stacjonarne, a 22% ogranicza się tylko do zakupów na telefonie. Do robienia zakupów online najczęściej wykorzystywane są: telefon (71%) oraz laptop (61%), a w dalszej kolejności komputery stacjonarne (27%) oraz tablety (10%).
Ponad 40% korzystających z telefonów podczas zakupów online częściej korzysta z aplikacji zakupowych sklepów, zaś około co trzeci (32%) – ze stron internetowych. 19% osób deklaruje, że równie często korzysta z aplikacji co ze sklepowych stron www, a 5% trudno jest to określić. Wśród korzystających z tabletów tendencja jest odwrotna – zakupy online są częściej realizowane za pośrednictwem stron internetowych (42%) niż aplikacji zakupowych (33%). Taką samą częstotliwość deklaruje 22% ankietowanych, a 3% trudno wskazać odpowiedź.
Aplikacje bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji w telefonach wśród Polaków korzystających z zakupów online. W dalszej kolejności są to aplikacje nawigacyjne (54%), aplikacje filmowe i muzyczne (43%), a także gry (33%) oraz aplikacje serwisów informacyjnych (30%). Rzadziej instalujemy aplikacje sportowe czy służące do czytania, czy audiobooków.
– Trend pokazujący przechodzenie na zakupy z wykorzystaniem telefonu w coraz młodszych pokoleniach jest coraz bardziej wyraźny. To właśnie doświadczenia użytkowników związane z użytkowaniem aplikacji mobilnych będą decydować o przyszłości handlu w internecie – komentuje Marek Biernacki, CEO fintechu Mokka.
Jak Polacy płacą za zakupy w internecie?
BLIK (53%) i szybki przelew (44%) to dwa najczęściej wykorzystywane rodzaje płatności za zakupy online – wynika z badania Mokka. Około co trzeci badany wskazuje płatność karta płatniczą (32%), około co czwarty (23%) – tradycyjny przelew bankowy, a prawie co piąty – płatność mobilną (19%). Na uwagę zasługują też zdobywające coraz więcej użytkowników (10%) płatności odroczone, czy zakupy na raty (8%).
– Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 5 lat, odsetek płatności z wykorzystaniem produktów BNPL będzie rosnąć o 30% rocznie. Poza bardzo popularnymi odroczeniami płatności o 30 dni widzimy również duże zainteresowanie klientów uproszczonymi systemami ratalnymi, gdzie klient może wydłużyć okres spłaty nawet do 3, 6 czy 12 m-cy – mówi Marek Biernacki.