Najbardziej popularne okazały się zakupy online – w tym kanale zrealizowano 13 mln operacji na kwotę 2,1 mld zł. Najwięcej płatności odnotowano w systemie w Czarny Piątek, 24 listopada 2023. Podczas tegorocznego Black Friday zrealizowano prawie 5,2 mln transakcji, a łącznie z przelewami na telefon – aż 7,2 mln.
BLIK Friday w sektorze e-commerce
Zakupy w internecie cieszą się niesłabnącą popularnością, a Polacy chętnie płacą za nie BLIKIEM. Nie inaczej było w Black Friday – tego dnia użytkownicy kupowali online ponad 3,5 mln razy, za kwotę 630 mln zł (rok wcześniej było to 3,1 mln transakcji na kwotę 497 mln zł. Reszta weekendu również obfitowała w zakupy – w sobotę odnotowano 2,7 mln transakcji, a w niedzielę blisko 3,3 mln. Z kolei w poniedziałek – czyli Cyber Monday, było ich ponad 3,4 mln.
– Utrzymująca się inflacja i wyzwania wynikające z aktualnej sytuacji gospodarczej sprawiły, że wielu Polaków chętnie skorzystało z wyprzedaży związanych z Black Friday i Cyber Monday. Dzięki dyrektywie Omnibus, która gwarantuje jawność cen na przestrzeni ostatnich 30 dni, takie wyprzedaże dają obecnie szansę na realną oszczędność – mówi Magdalena Kubisa, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w BLIKU.
Najchętniej płacimy BLIKIEM za modę
Analiza danych transakcyjnych BLIKA pokazuje, że w kwestii popularności poszczególnych kategorii zakupów internetowych utrzymują się trendy z minionego roku.
Platformy typu marketplace to największa kategoria w polskim e-commerce. Sklepy oferowały w tym szczególnym okresie swoje produkty w cenach znacznie korzystniejszych niż na co dzień. Nie dziwi więc fakt, że w analizowanym okresie płatności na marketplace urosły aż o 20 proc. pod względem liczby transakcji, a wydana kwota zwiększyła się o prawie jedną czwartą w porównaniu do ubiegłego roku.
W ramach tegorocznego Black Friday użytkownicy BLIKA znacznie częściej kupowali ubrania. Porównując rok do roku liczba transakcji w kategorii „moda” urosła o 26 proc., a średni koszyk zakupowy osiągnął wynik 252 zł. Z kolei sklepy oferujące artykuły RTV i AGD odnotowały średnią wartość koszyka na poziomie 519 zł, czyli o 8 proc. więcej niż rok temu.
Zakupowy szał także w sklepach stacjonarnych
Zwolennicy tradycyjnych zakupów równie chętnie wybierali BLIKA. W analizowanym okresie odnotowano blisko 4 mln transakcji – rok temu było to 2,7 mln.
Wartość zakupów wyniosła 240 mln zł (55 mln EUR) wobec 156 mln zł w 2022 roku. Z pewnością znaczny wpływ na uzyskany w tym kanale wynik miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi. Warto przypomnieć, że od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją już 2,4 mln użytkowników.