Sztuczna inteligencja dotyka różnych obszarów działania firm, zarówno marketingu czy komunikacji, jak i obsługi klienta. Ma wpływ na wiele sektorów gospodarki, np. produkcję, logistykę, transport, sektor samochodowy, ale też usługi, w tym np. usługi medyczne. Jej rozwój w roku 2023 był również istotny dla ewolucji narzędzi analitycznych, takich jak Power BI, pozwalając na przekształcenie sposobu, w jaki firmy przetwarzają i analizują dane.
Globalne dyskusje o sztucznej inteligencji
W sytuacji nieustannie zmieniającej się technologii, sztuczna inteligencja stała się tematem rozmów na całym świecie. Zaczęły się pojawiać pytania o jej wpływ na naszą codzienność i o to, jak zmieni się życie społeczne czy gospodarka. Wyrażane są wątpliwości dotyczące filozoficznych i etycznych aspektów korzystania z AI oraz własności intelektualnej.
Rządy na całym świecie zaczęły zwracać uwagę na możliwe zagrożenia płynące z rozwoju sztucznej inteligencji. Pojawiły się niepokoje, gdy generatywne narzędzia AI, jak ChatGPT i Midjourney, zaczęły oprócz słów dostarczać także muzykę, syntetyczne głosy i nowatorskie obrazy. Spowodowało to strajki hollywoodzkich scenarzystów i aktorów, obawiających się utraty źródeł dochodów.
Rewolucja pracy – nowe szanse i wyzwania
Sztuczna inteligencja jest już z nami na dobre. 87% firm uważa sztuczną inteligencję za najwyższy priorytet w swojej strategii biznesowej (za Forbes). Wśród najpopularniejszych zastosowań AI w biznesie są zautomatyzowane e-maile oraz chatboty, choć to tylko pierwsze kroki w digitalizacji komunikacji.
Prognozuje się, że sztuczna inteligencja zmieni tradycyjne modele pracy i zwiększy efektywność. Według raportu PWC, AI ma podnieść produktywność pracowników aż o 40% do roku 2035. Może się to jednak wiązać z zagrożeniem utratą miejsc pracy czy wzrostem przestępczych działań związanych z oszustwami internetowymi.
Według naukowców z Oxfordu sztuczna inteligencja zastąpi całkowicie takie zawody jak: kierowca tira, pracownik centrum obsługi klienta, kasjer, telemarketer, ochroniarz, bibliotekarz, recepcjonista, kurier, pracownik sortowni.
Z drugiej strony sztuczna inteligencja wymusi powstanie nowych stanowisk, jak np. AI Manager, AI Consultant, Prompt Engineer, AI World Designer, AR/VR Experience Manager.
Sztuczna inteligencja w 2024 roku – czas transformacji
Rok 2024 będzie stał pod znakiem dalszego szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji. To będzie rok LLMów, czyli dużych modeli językowych wykazujących umiejętności komunikacji językowej na poziomie ludzkim, dotrenowanych chatbotów – dostosowanych do konkretnych potrzeb i agentów. Rzeczywistość rozszerzona (AR), czyli nakładanie cyfrowych informacji na fizyczne otoczenie to, według Gartnera czy Forbes, jeden z trendów technologicznych 2024 roku. Do 2028 roku 75% inżynierów oprogramowania będzie pracować z asystentami kodowania, podczas gdy na początku 2023 roku było to poniżej 10%.
Prognozuje się, że rok 2024 przyniesie wzrost popularności samochodów autonomicznych i spore inwestycje w automatyzowane rozwiązania. Inteligentne miasta będą mogły stać się bardziej połączone i efektywne dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji, internetu rzeczy (IoT) oraz sieci 5G.
Moc obliczeniową mają natomiast zrewolucjonizować komputery kwantowe, gdzie kubity, czyli bity kwantowe, są używane zamiast bitów, a dzięki superpozycji kwantowej komputery kwantowe okazują się przydatne w wielu zastosowaniach, w tym modelowaniu finansowym, badaniach nad lekami, optymalizacji tras i procesów logistycznych.
Przełomowe wyzwania – jak zbudować zaufanie i ochronić bezpieczeństwo
Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji często porównuje się do kolejnej rewolucji przemysłowej. Dziś wiemy, że jest to zmiana, której nie jesteśmy w stanie powstrzymać. W związku z tym, że algorytmy przejmują zadania podobne do ludzkich i wchodzą w strefę podejmowania decyzji, firmy powinny się uczyć zaufania do sztucznej inteligencji, ale też dbać o bezpieczeństwo danych. Elon Musk, który wszedł w świat AI, zapowiedział, że sygnowany przez niego xAI do 2029 roku przekroczy możliwości ludzkiego umysłu.
Nieuniknionym jest, że w miarę rozwoju AI będziemy coraz bardziej zastanawiać się nad wpływem, jaki ta technologia ma na nasze życie i przyszłość cyfrowego świata. Koniecznie też musimy zapewnić bezpieczeństwo korzystania z dobrodziejstw technologicznych płynących ze sztucznej inteligencji, poprzez opracowanie środków bezpieczeństwa i standardów etycznych.