TikTok ma obecnie swoje siedziby w 10 krajach regionu – Belgii, Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii, w których zatrudnia ponad 5 tysięcy osób odpowiedzialnych za rozwój takich obszarów, jak angażowanie marek i twórców, e-commerce, muzyka, polityki publiczne, badania i rozwój oraz bezpieczeństwo. Z platformy w 32 krajach Europy korzysta już ponad 150 mln osób.
TikTok zyskuje nowych użytkowników
Co przyciąga ludzi do aplikacji? Historycznie społeczność TikToka wyszła od tańca i pokazywania układów tanecznych, ale wraz z upływem kolejnych lat treści na platformie, jak i profil twórców diametralnie się zmieniły. Dzisiejszą siłą TikToka jest nie tylko różnorodność, ale również tworzenie internetowych społeczności pod szyldem popularnych hashtagów.
Przykładowo, hashtag #BookTok, zastosowany przez miłośników książek już ponad 110 mld razy. Użytkownicy popularnej platformy internetowej dzielą się swoimi ulubionymi tytułami, także tymi, które nie są wydawniczymi nowościami. Dzięki hashtagowi #BookTok drugie życie otrzymało wiele zapomnianych książek. Najsłynniejszym przykładem jest „Pieśń o Achillesie” z 2011 r. napisana przez Madeline Miller.
Choć przyjęło się mówić, że popularna platforma rozrywkowa przyciąga wyłącznie młodych ludzi szukających niezobowiązującej rozrywki, treści pojawiające się na TikToku temu przeczą. Jako dowód można podać inny popularny hashtag #FarmTok (9,7 mld wywołań), pod którym pojawiają się filmy ukazujące rolnicze życie. Podkuwanie konia, sadzenie roślin, zwierzęce porody czy prace w polu.
TikTok zamierza także wyznaczyć nowy standard bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. W tym celu opracowano w 2022 r. strategię zarządzania danymi dla Europy. Zakłada ona dalsze ograniczanie dostępu pracowników do danych europejskich użytkowników, zmniejszenie przepływu danych poza Stary Kontynent oraz przechowywanie danych lokalnie.
Z tą ostatnią wytyczną wiąże się konieczność zwiększenia pojemności europejskiego magazynu danych. Dlatego firma finalizuje właśnie plan budowy drugiego centrum danych w Irlandii z zewnętrznym dostawcą usług. Prowadzi również rozmowy w sprawie utworzenia trzeciego centrum w Europie. Dane użytkowników TikToka mają rozpocząć migrację jeszcze w tym roku, a cały proces potrwa do końca 2024 roku.