Związek Banków Polskich wydał kolejną edycję raportu „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”, który zawiera informacje o popularności bankowości mobilnej, internetowej oraz przelewów bankowych. Najnowszy raport dotyczy II kwartału 2022 roku.
Pełna wersja raportu „NetB@ank” dostępna jest pod tym linkiem.
Stopniowy przyrost liczby umów bankowości elektronicznej
Na koniec II kwartału br. Polacy mieli już łącznie ponad 40 milionów umów umożliwiających obsługę rachunków przez internet. Ponad 21,6 mln użytkowników przynajmniej raz w miesiącu korzystało z serwisów bankowości internetowej. To niewielki spadek względem poprzedniego kwartału (0,69%), ale roczny wzrost na poziomie ponad 6%.
Liczba klientów MSP posiadających dostęp do bankowości internetowej na koniec II kwartału wyniosła prawie 3,5 mln. W tym segmencie nastąpił wzrost o 5% w stosunku do I kwartału 2022 roku. Ponad 2,3 mln spośród tych klientów aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. To także nieco wyższa wartość niż przed trzema miesiącami.
Wysoki kwartalny wzrost liczby klientów mobile only
Raport „NetB@nk” ukazuje istotne zmiany w segmencie bankowości mobilnej. Na koniec II kwartału w Polsce było już 18 mln klientów korzystających z aplikacji bankowych. Kwartalny wzrost całkowitej liczby użytkowników bankujących mobilnie ukształtował się na poziomie 3%.
Klienci mobile online to osoby, które logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, przy jednoczesnym braku logowania do serwisów bankowości elektronicznej za pomocą komputera czy przeglądarki internetowej. W II kwartale tacy klienci stanowili 67% wszystkich użytkowników aplikacji, a ich liczba przekroczyła 12 mln. Oznacza to przyrost o ponad 1/5 w ciągu zaledwie jednego kwartału i blisko o 1/3 w porównaniu z rokiem ubiegłym.
– Dane z raportu NetB@nk wskazują na kilka istotnych zjawisk. Po pierwsze, stale rosnąca liczba umów bankowości elektronicznej oznacza, że klienci decydują się na zakładanie rachunków w więcej niż jednym banku. Może mieć to związek z aktualną ofertą depozytową i poszukiwaniem najkorzystniejszych wariantów dla nadwyżek oszczędności klientów w warunkach wysokiej inflacji – mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich.
– Po drugie – kolejny kwartał z rzędu obserwujemy wzrost średniej wartości przelewu, co także świadczy o rosnących cenach towarów i usług, za które klienci płacą w formie elektronicznej i po trzecie – dalszy wzrost aktywności w bankowości mobilnej i szczególnie – mobile only, co pokazuje, że bank w telefonie staje się po prostu standardem w dzisiejszych czasach, bez którego trudno wyobrazić sobie zarządzanie i kontrolę nad swoimi finansami – dodaje Włodzimierz Kiciński.
Przy bardzo porównywalnej średniej liczbie przelewów na jednego klienta, w II kwartale 2022 średnia ich wartość w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 1169 zł wobec 902 zł dokładnie rok wcześniej. Roczny wzrost średniej wartości przelewu wyniósł blisko 30%, przy czym za taki stan odpowiada przede wszystkim ostatnie półrocze – wynika z raportu „NetB@nk”.