Banki zainwestowały aż 100 milionów dolarów w technologię, która umożliwia automatyczne sprawdzanie zgodności nazwisk odbiorców z numerami BSB (identyfikator banku używany w Australii) i numerami kont bankowych. System weryfikuje, czy dane wprowadzone przez klienta pokrywają się z informacjami posiadanymi przez bank odbiorcy i prezentuje wynik tej weryfikacji jeszcze przed wykonaniem przelewu.

Weryfikacja danych odbiorców przelewów w Australii

Dyrektor generalna Australijskiego Stowarzyszenia Bankowego, podkreśla, że chociaż Australia należy do krajów, w których straty wynikające z oszustw finansowych systematycznie maleją, dalsze inwestycje w nowoczesne technologie zabezpieczające są kluczowe dla dalszej redukcji tych strat.

Program Confirmation of Payee, na którym opiera się australijski system, jest już powszechnie stosowany w Wielkiej Brytanii, a jego implementacja postępuje również w Europie. Unijne rozporządzenie dotyczące płatności natychmiastowych przewiduje obowiązek wdrożenia podobnej usługi do października 2025 roku dla krajów strefy euro i do lipca 2027 roku dla państw spoza tej strefy.

Belgijskie banki jako pierwsze w Europie wprowadziły rozszerzoną wersję tej technologii, oferując użytkownikom bardziej czytelne powiadomienia o statusie płatności, a bankom dodatkowe dane pomagające we wczesnym wykrywaniu oszustw. System belgijski ma uwzględniać także specyficzne potrzeby lokalne, takie jak obsługa znaków specjalnych i wielojęzyczność.

Na marginesie warto przypomnieć, że australijski bank Commonwealth Bank (CommBank) wdrożył nowe rozwiązanie w walce z oszustami– sieć botów opartych na sztucznej inteligencji, które wchodzą w interakcje z przestępcami, by ich zdezorientować, zebrać dane i uniemożliwić dalsze działania.