O co chodzi? W 2019 roku brytyjski oddział Santander wprowadził zmiany w logowaniu do konta bankowego. Od tej pory aby uzyskać dostęp do rachunku z poziomu komputera trzeba było posiadać telefon komórkowy. Na podany numer przychodził kod SMS lub alternatywnie logowanie można było potwierdzić w bankowej aplikacji mobilnej. Santander tłumaczył te zmiany względami bezpieczeństwa.

Brak dostępu do konta bez telefonu komórkowego

Klienci skarżyli się jednak, że bank nie oferuje żadnej innej metody weryfikacji. Konkurencyjne podmioty umożliwiały autoryzację logowania na przykład za pośrednictwem adresu mailowego, czy telefonu stacjonarnego. Brak takiej opcji w Santanderze sprawiał, że osoby starsze lub przebywające w miejscu ze słabym zasięgiem miały problem z logowaniem do konta. W celu uzyskania dostępu musiały udać się do najbliższego oddziału.

Brytyjski rzecznik finansowy uznał te praktyki za nieuczciwe i nakazał Santanderowi wypłatę odszkodowania. Pojedynczy klienci mają otrzymać odszkodowania opiewające na setki funtów. Santander ostatecznie dostosował swój systemu obecnie klienci banku mają możliwość weryfikacji tożsamości za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Nowoczesne sposoby weryfikowania tożsamości w instytucjach finansowych to ostatnio gorący temat. Całkiem niedawno KNF opublikowała stanowisko dotyczące wideoweryfikacji o czym pisaliśmy tutaj. Warto przeczytać by wiedzieć więcej i być na bieżąco z zachodzącymi zmianami wokół nas.