W rozmowie poruszamy także szersze trendy rynkowe: rosnącą rolę embedded finance, wyzwania związane z omnichannel, potencjał TikTok Shop oraz rozwój personalizacji w e-commerce. To również inspirująca opowieść o budowaniu własnego startupu, zmianach zachowań konsumentów i przyszłości polskiego handlu online.

Polski e-commerce, nowe trendy, omnichannel i własny biznes

Poniżej znajdziecie podcast w formie wideo, a także transkrypcję rozmowy. Podcast można obejrzeć również na YouTube. Wersja audio jest dostępna na SpotifySoundcloud. Pozostałe materiały znajdziecie także pod tym linkiem i w zakładce Fintek Extra.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Dzień dobry Państwu, Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny serwisu Fintek.pl. Zapraszam na pierwszy odcinek nowej odsłony naszych podcastów. Dzisiaj porozmawiamy o rynku e-commerce, o wyzwaniach, możliwościach, czy też trendach jakie na tym rynku są obecnie istotne. Moim gościem jest dzisiaj Ewa Kraińska, założycielka i prezeska spółki When U Buy. Cześć Ewa.

Ewa Kraińska, When U Buy: Cześć, witam Was wszystkich serdecznie.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Właśnie na początek zapytam Cię o transformację którą przeszłaś, bo chyba tak możemy to nazwać, czyli zamianę pracy na etacie, PKO BP, a następnie Allegro na własną firmę czyli właśnie When U Buy. Jak byś w ogóle podsumowała ten okres ten czas, czy to były ciężkie te początki? Jak to wyglądało z Twojej perspektywy?

Ewa Kraińska, When U Buy: Jak już byłam na tym etapie, że wiedziałam że nie ma etatu i będzie tylko When U Buy, to jedna z koleżanek powiedziała mi, że przygotuj się na krew pot i łzy. I wszystko było, więc niewątpliwie jest to trudny czas, ale wiesz to jest taki dziwnie trudny czas, to znaczy było bardzo ciężko, zresztą dalej jest, to nie jest droga usłana różami, ale wiesz daje taką satysfakcję, że nie zamienisz tego na nic innego.

I jak w tej piosence Wojciecha Młynarskiego, jeszcze raz bym poleciała tą drogą, więc to jest niesamowita dawka satysfakcji i dumy z własnych dokonań, ale okupiona rzeczywiście trudnymi chwilami

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: No właśnie, to może powiedz troszkę naszym widzom, czym się w ogóle When U Buy zajmuje, jakie usługi oferujecie?

Ewa Kraińska, When U Buy: Tak, my jesteśmy takim innowacyjnym rozwiązaniem, aplikacją mobilną When U Buy, która jako pierwsza na świecie wpadła na pomysł, że trzeba użytkownikom pomóc w zarządzaniu ich zakupami. Czyli my nie chcemy wpływać na to, jak kupujesz, gdzie kupujesz, czym płacisz, bo jest wiele firm, instytucji które się tym zajmują.

My dostrzegliśmy to, że użytkownicy coraz więcej robią zakupów w internecie i zaczynają się po prostu w tych zakupach gubić. Czyli nie wiedzą już, czy wszystkie paczki dotarły, czy sprzedawca oddał wszystkie pieniądze za zwrot, a jeszcze ile mam terminu, ile dni mam do zwrotu. I my chcemy ten proces ułatwić.

When U Buy to jest agent, który pomoże Ci z jednego miejsca prześledzić paczkę, sprawdzić status paczki, zrobić zwrot stworzyć reklamację, czy sprawdzić albo zlecić sprawdzenie, czy sprzedawca rozliczył się z Tobą za zwrot.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Jak byś określiła miejsce, w którym jesteście jako firma? No bo działacie już jakiś czas, chyba ponad dwa lata, czy niedługo to będą nawet trzy lata.

Ewa Kraińska, When U Buy: Mówię, że my jesteśmy w takim etapie dojrzałego proof of concept, to znaczy przeszliśmy ten etap MVP, czyli wiemy, że rzeczywiście produkt jest pożądany przez odbiorców, przetestowaliśmy na małej próbie zarówno sklepów jak i klientów, czy to działa i weszliśmy na fazę takiego rzeczywiście proof of concept.

Teraz skupiamy się przede wszystkim na skalowaniu, ale to skalowanie dzieje się poprzez rozszerzanie bazy sklepów, poprzez rozszerzanie zakresu funkcjonalności i oczywiście poprzez komunikację z naszymi użytkownikami, którzy nam mówią, czego potrzebują. Więc jesteśmy w fazie takiego intensywnego skalowania.

Przeszliśmy z takiej fazy identyfikacji na rynku, przedstawiania się rynkowi, zwłaszcza temu rynkowi B2B, na którym mi naprawdę bardzo zależy. Zdaje się, że ci, na których mi najbardziej zależało wiedzą o istnieniu When U Buy i teraz przechodzimy do momentu w którym udowodniliśmy wartość i zaczynamy rozmowy o partnerstwie, o współpracy.

Na początku tak nie było, na początku byliśmy też postrzegani przez niektóre marketplace’y, sklepy czy w ogóle takich uczestników rynku e-commerce, B2B, trochę jak konkurencja, trochę jakby w ogóle o nas nie wiedzieli.

Natomiast dzisiaj rzeczywiście dostaję sporo sygnałów z rynku, że jesteśmy istotnym źródłem informacji o e-commerce, że nasze posty na LinkedInie, czy publikacje różnych raportów spotykają się z zainteresowaniem i że ludzie czekają na tę informację i nawet dostaję już wiadomości o konkretnych zagadnieniach, o których chcieliby przeczytać, więc przechodzimy do takiego momentu w którym rozmawiamy o tym, jak można by było razem współpracować, a nie o tym, kim jesteśmy i dlaczego nie jesteśmy zagrożeniem dla rynku.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: A z jakimi partnerami współpracujecie obecnie? Jeśli możesz powiedzieć, jeśli to są już takie oficjalne partnerstwa.

Ewa Kraińska, When U Buy: Nie mogę niestety powiedzieć nazw tych firm, bo chronią nas kontrakty, ale mogę powiedzieć, że to są topowi przedstawiciele tak naprawdę każdego segmentu, czyli od płatności poprzez logistykę, przez e-commerce sam w sobie, to jak pomyślisz o tych największych graczach z każdego z tych sektorów, to są nasi klienci, partnerzy. Albo jesteśmy z nimi już w trakcie poważnych rozmów o partnerstwie.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Też mówiłaś troszkę już o tym, ale jeszcze dopytam, co chcecie w najbliższym czasie osiągnąć? Jakbyś mogła rozwinąć, jakie są wasze cele na takie najbliższe miesiące, może do końca tego roku, czy jeszcze początek przyszłego? No bo bieżący rok, już pomału zmierza do końca.

Ewa Kraińska, When U Buy: Właśnie ten czas naprawdę leci nieubłaganie. Wiesz Rafał, tak jak powiedziałam my też się zmienialiśmy jako When U Buy. Pierwotnie to miała być po prostu lista kupionych przedmiotów, historia transakcji z różnych sklepów w jednej aplikacji, transakcji i zwrotów.

Natomiast dzisiaj wiemy, że chcemy być centrum usług pozakupowych dla e-commerce, dla zakupów, ale nie tylko. Czyli rozwijamy się w dwóch kierunkach. Pierwszy kierunek jest taki, że zamierzami być agentem naszych klientów, już niedługo ożywimy When U Buy, będziesz mógł wejść do When U Buy i powiedzieć, zrób mi zwrot napisz reklamację do butów, bo mi się rozkleiły, albo sprawdź czy wszystkie pieniądze dotarły do mnie na czas, na konto, ze zwrotów i my to zrobimy za Ciebie. Nie będziesz musiał już pamiętać z jakiego sklepu, gdzie szukać danej funkcji po prostu powiesz When U Buy, zrób mi to i my to zrobimy.

To jest jeden kierunek. Drugi kierunek to jest kierunek związany, i to jest jakby nowość, tego nie zakładaliśmy pierwotnie, ale okazało się, że posiadamy w swojej bazie bardzo cenne dla użytkowników dane. To znaczy, my się uczymy tego, jak oni kupują, a oni nam chętnie udostępniają tą historię zakupów po to, żebyśmy tę wiedzę zdobywali.

Czyli mówią wprost, to jest moja historia zakupów, pokaż co możesz mi zaoferować. I w tym trendzie chcemy się rozwijać. To znaczy już niedługo pomożemy naszym użytkownikom w robieniu łatwiejszych i wygodniejszych zakupów powtarzalnych, czyli identyfikujemy listę produktów, które kupujesz regularnie od karmy dla zwierząt, po mleko owsiane, przez suplementy diety. Wiemy co, ile kupujesz i jaki to jest produkt. I pomożemy Ci go kupić łatwiej lub taniej. I to jest kierunek, w którym też chcemy podążać czyli jednym słowem hiperpersonalizacja i łatwiejsze zakupy powtarzalne.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Rozumiem, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać jakichś komunikatów, informacji, że wdrażacie te nowe usługi, że sporo się dzieje?

Ewa Kraińska, When U Buy: Tak. To są nowe funkcjonalności dla klientów, ale trzeba pamiętać, że my też chcemy to robić poprzez poszerzanie bazy sklepów i to też jest fajna wiadomość dla rynku e-commerce, że będziemy się otwierali już bardziej tak, masowo na sklepy internetowe. Będzie można w bardzo prosty sposób podłączyć swój sklep do When You Buy i nakarmić When U Buy ofertami czy promocjami swojego sklepu, tak żebyśmy my mogli potem je łatwo sparować z historią zakupów klienta.

Także to też jest fajna okazja dla sklepów internetowych, aby zwiększyły sprzedaż we własnym sklepie za pośrednictwem When You Buy’a.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Z iloma sklepami obecnie współpracujecie? Jeśli to nie jest tajemnica.

Ewa Kraińska, When U Buy: No nie, możesz wejść do aplikacji i to zobaczyć. Współpracujemy, to jest może dużo powiedziane, ponieważ nasza innowacyjność opiera się na technologii, którą opracowaliśmy. Ta technologia nie wymaga od nas integracji po API z każdym sklepem. My trochę wywracamy stolik, jeżeli chodzi o sposób zarządzania danymi użytkownika. Natomiast odpowiadając na Twoje pytanie, dzisiaj użytkownicy widzą w When U Buy zakupy z 16 sklepów.

To są najpopularniejsze sklepy marketplace’y w Polsce, które pokrywają myślę, że około 70% rynku e-commerce’owego. To są największe platformy typu Allegro, Amazon, OLX, MediaExpert. To są trzy chińskie platformy Temu, Shein, AliExpress, wszystkie modowe typu Zalando, HIM, Reserved, no i hicior ostatnich godzin, czyli Sinsay. Wraz z Sinsayem, Reserved, Mojito, LPP, Crop. Mamy też Lidla i mamy Drogerię Rosa, bardzo popularny i ciekawy sklep internetowy z suplementami diety.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Ok, czyli faktycznie troszkę tych sklepów jest. Ale teraz może przejdźmy nieco szerzej w ogóle do polskiego rynku e-commerce i zapytałbym Cię o jego kondycję w ogóle. Które segmenty rosną najszybciej? Jaka jest kondycja tego rynku? Jak to z Twojej perspektywy wygląda?

Ewa Kraińska, When U Buy: No właśnie, wiesz Rafał chciałam się przygotować dobrze do naszej rozmowy i odpowiem na to pytanie tak – to zależy. Oczywiście bardzo precyzyjna odpowiedź, pewnie taką najbardziej lubisz, natomiast to zależy, bo widzisz siła When U Buy, czyli źródła, na którym ja się opieram mówiąc o rynku e-commerce, polega na tym, że my zbieramy informacje o zakupach w tych najpopularniejszych sklepach, platformach zakupowych.

Jak widzisz one mają bardzo duży rozrzut kategorialny, branżowy. Mamy marketplace’y, ale mamy też modę, mamy suplementy diety. Mamy e-commerce i z tej perspektywy mi jest dzisiaj trudno mówić o tym, które produkty są dzisiaj największe, bo to pewnie nie odzwierciedla całego rynku.

Jak spojrzymy sobie na cały rynek, to widzimy wyraźnie, że mocno rosną kategorie związane z domem, ogrodem, z meblami, z właśnie farmacją, szeroko rozumianą suplementacją i witaminami. I ja bym powiedziała, że When U Buy to pokazuje, natomiast obecność takich platform jak Temu pokazuje też, ogromnie głęboki potencjał w gadżeciarstwie.

Ja to tak nazywam, czyli każdego rodzaju produkty, o których istnieniu nawet jeszcze przed chwilą nie mieliśmy pojęcia. Więc z mojej perspektywy, jakbym miała powiedzieć o trendzie który jest, to jest trend na gadżeciarstwo, takie personalizowane gadżeciarstwo. I ewidentnie ten trend, spotyka się z niesamowitą masą i popytem.

Oczywiście, wiesz, cały czas mówimy o tym, że elektronika, chociaż elektronika słabnie. Jeszcze niedawno elektronika była największą kategorią chyba we wszystkich tych marketplace’ach, które mają w sobie elektronikę. Dzisiaj już tak nie jest. Dom i ogród wciąż jest mocny, ale dom i ogród to jest bardzo szeroka kategoria. Natomiast rzeczywiście jakbym miała wspomnieć, czy powiedzieć o takich moich typach które będą rosły w najbliższym czasie, to jest właśnie suplementacja, diety wszelkiego rodzaju, witaminy i wspomagacze zdrowia i druga rzecz to jest właśnie to personalizowane gadżeciarstwo. Oprócz mody, jakby to zostawiam, bo to jest poza kategorią tutaj ewidentnie Sinsay, Temu, Shein kreują trendy.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: No właśnie, ale widzimy też takie trendy po stronie klientów, jak mobile commerce, czyli coraz więcej zakupów klienci dokonują na swoich telefonach, już nie na komputerze. Coraz więcej zakupów jest dostarczanych bardzo szybko, nawet zakupy spożywcze i tego typu produkty. No i też, jak Ty widzisz to z Twojej perspektywy, jak te trendy mogą się rozwijać, czyli właśnie quick commerce, mobile commerce? Czy to będzie jeszcze bardziej postępować i będzie się jeszcze bardziej rozwijać?

Ewa Kraińska, When U Buy: Wiesz co, niedawno jeszcze mówiliśmy o mobile first. Dzisiaj okazuje się, że to już jest tak powszechne, jak płatność BLIKIEM. Tutaj trudno mówić o trendzie, to jest po prostu nowa rzeczywistość. Natomiast to, co rzeczywiście widać, to jest omnichannel, czyli to jest przeplatanie się tych kanałów, ale przy zachowaniu spójnego doświadczenia klienta.

I wydaje mi się, że tutaj jest ogromny potencjał dla dostawców, czyli dla sklepów dla platform, ale też ogromne oczekiwanie ze strony klientów na dostarczenie właśnie tego spójnego doświadczenia. Mało jeszcze wiemy o omnichannelowości. To jest ryzykowna teza dlatego, że wiemy tyle, ile dany sklep może wyciągnąć ze swoich danych. Mając różne kanały sprzedaży, ale narzędzia takie jak When U Buy pokazują ten rynek trochę z innej perspektywy, czyli z perspektywy użytkownika kupującego w różnych sklepach różnymi kanałami, a nie perspektywy danego brandu czy danego sklepu.

My jesteśmy jeszcze przed analizą omnichanelu. Sami tego nie zrobimy, bo my się skupiamy na online, ale na przykład tutaj mamy świetne relacje z naszym kolegą w branży, czyli Panem Paragonem, który znowu skupia się na integracji zakupów offline’owych i też rozmawiamy o tym, żeby połączyć siły i taką analizę stworzyć.

Więc jeżeli chodzi o kanały, to ja bym powiedziała zdecydowanie omnichannel, ale nawet chyba w takim rozumieniu o jakim my dzisiaj jeszcze nie mamy pojęcia, czyli po prostu zapewnienie użytkownikowi spójnego doświadczenia a nie tylko różnych kanałów dostarczenia tego samego produktu. Plus TikTok.

Jeszcze nie wiemy czego się spodziewać po TikToku. Widzimy na innych rynkach, co on robi z e-commercem, ale ewidentnie to jest zupełnie nowy sposób kupowania, totalnie mobile. Totalnie live, zupełnie inny sposób prezentowania oferty, podejmowania decyzji, więc ja bym raczej nie skupiała się na urządzeniu, a bardziej na sposobie prezentowania sprzedawania oferty.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Niedawne doniesienia sugerują, że właśnie TikTok Shop, czyli trochę to o czym mówisz, czyli właśnie te zakupy na TikToku w Polsce mają się pojawić jakoś chyba w przyszłym roku, więc już niedługo.

Ewa Kraińska, When U Buy: Rynek się do niego przygotowuje, zresztą widzimy po doświadczeniach z innych rynków, że on w relatywnie krótkim czasie, może nie tak krótkim jak Temu, ale w relatywnie krótkim czasie może zagrozić gigantom.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: No właśnie, ale teraz porozmawiajmy troszkę o płatnościach czyli tym, co fintechy lubią najbardziej. Embedded finance, czyli kredyty, portfele czy ubezpieczenia na przykład oferowane bezpośrednio w sklepach, na platformach. Jak według Ciebie duży potencjał ma to rozwiązanie tutaj w Polsce?

Ewa Kraińska, When U Buy: Jak wiesz, ja jestem i śmiało siebie nazywam prekursorem embedded finance tutaj w Polsce. Razem z Pragma Go byliśmy pierwsi, którzy wdrażali tego typu rozwiązania dla firm. Dzisiaj każdy mówi o embedded finance, ale mówię to z pełną świadomością, nie każdy wie o czym mówi, w tym sensie, że embedded finance to nie jest tylko wdrożenie danej metody płatności, czy danej usługi do sklepu. To nie jest embedded finance to jest po prostu integracja.

Embedded finance jest wtedy, kiedy Ty wdrażasz daną płatność, czy daną usługę w cykl życia. To nie jest kiosk z kredytami na marketplace, ani wyspa z metodami płatności w sklepie internetowym. To jest usługa, która jest wbudowana w Twoje doświadczenia w danym miejscu. Jako przykład podam chociażby właśnie embedded finance w sklepach u sprzedawców. To jest na przykład możliwość wypłaty zaliczki z wystawionych ofert albo to jest możliwość załóżmy, płatności na kredyt za usługi reklamowe na danym marketplace. Czyli wciąż korzystasz z kredytu, ale korzystasz w takiej formie w jakiej ona jest potrzebna w danym miejscu i opakowana charakterystyką danego miejsca.

I to jest embedded. Dlatego ja jestem przekonana o tym, że my jesteśmy dopiero na początku tej drogi. Widzę ewidentnie, że rynek dojrzał do wdrożenia usług finansowych na szerszą skalę niż tylko metody płatności, raty i BNPL, że jest ciekawość w rynku, w sprzedawcach i u klientów tego typu rozwiązań.

Właściwie chyba dzisiaj nie ma większego marketplace’u, czy nie ma fintechu, w którym nie rozmawia się, o embedded finance i to cieszy, bo kilka lat temu jeszcze przecieraliśmy te szlaki i mówiliśmy co to jest, ale to jest ogromny potencjał, bo on nie tylko zwiększa efektywność sprzedaży, czy pomaga Ci w realizacji tych Twoich głównych założeń biznesowych, to również w wielu przypadkach jest generatorem marży.

Czyli to jest generator tej marży, którą niestety musisz odpuścić w innych aspektach biznesu. Dlatego uważam że z pełnym przekonaniem, że to jest absolutnie czas na tego typu usługi w sklepach. Pamiętaj, że dzisiaj marketpalce’y konkurują, jak nigdy dotąd ze sobą. Konkurują o sklepy, czyli o sprzedawców.

Konkurują o klientów. Konkurują najczęściej ceną, bo ona dzisiaj rozdaje karty. Oczywiście mówimy sobie o tym, że niekoniecznie, że doświadczenie klienta, że mnóstwo innych, że bezpieczeństwo, tak. Ale wciąż ta cena wybija się pośród kategorii, które sprawiają, że kupujemy w tym czy w innym sklepie. I teraz bywa tak, że ta cena niestety powoduje, że rentowność naszych biznesów e-commerce’owych jest mocno nadszarpnięta, że rezygnujemy z marży, czy platformy czy sklepy internetowe rezygnują z marży, żeby zyskać klienta. Usługi finansowe są tymi usługami, które pozwalają Ci zrealizować Twoje cele biznesowe, czyli sprzedawać taniej na przykład, bez konieczności rezygnowania z marży.

Albo usługi finansowe są tym elementem, które właśnie na tym konkurencyjnym rynku pozwalają Ci zatrzymać sklep, czy zatrzymać klienta u Ciebie albo są tym elementem, które powodują, że nie masz rosnących rezerw za niespłacone faktury, tylko masz rachunek wyczyszczony, tak? I tu bym szukała tego embedded, tych punktów styku płatności czy fintechów generalnie z branżą e-commerce. Dlatego uważam, że to ma tak duży potencjał, właśnie w związku z tą rosnącą konkurencyjnością.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Uważasz, że embedded finance może stać się standardem w każdym dużym sklepie w Polsce? Podobnie jak dzisiaj szybkie płatności, czy BLIK, który też wiadomo że zdobywa, czy już można powiedzieć, że zdobył e-commerce szturmem.

Ewa Kraińska, When U Buy: Tak wiesz co, wydaje mi się, że tak już powoli jest. To też zależy o jakim embedded finance mówimy, bo to trzeba podzielić, bo jeżeli mówimy o embedded finance takim dla firm, czyli dla merchantów, no to wydaje się, że każdy większy dzisiaj marketplace to ma albo właśnie się przygotowuje do tego.

Tak samo dzieje się ze wszystkimi usługami około e-commerce’owymi. Fintechy, banki szukają klientów wśród właśnie nie tylko samych marketplace’ów, ale też tych, którzy obsługują ten sektor w każdym możliwym aspekcie. Także to już się powoli dzieje. Dla mnie ciekawy jest trochę inny aspekt – czyli kto wygra?

Bo wiesz na koniec dnia my mówimy o no nie wiem, 150 tysiącach merchantów w Polsce, a jak spojrzysz na różne dane, no to mówi się, że tak naprawdę podmiotów do finansowania jest około 70-80 tysięcy. To nie jest dużo. I teraz patrząc na to, że taka jest szeroka dzisiaj oferta dla nich, albo szykowana oferta dla nich, no to wygra ten, który będzie, który wdroży ją szybciej i zrobi trochę taki szach-mat albo który zrobi ją lepiej.

Więc pod tym kątem ta branża naprawdę ma dzisiaj ciekawe czasy przed sobą, ale z drugiej strony wydaje mi się, że tak jak pytałeś mnie na początku o When U Buy, mówiłam Ci, że jesteśmy już po takiej fazie trochę prezentacji rynku, że już rynek wie na co nas stać i jest gotowy do rozmów, to identyczną dojrzałość wydaje mi się, że ma dzisiaj embedded finance dla merchantów, że to już nie jest mowa o tym, co to jest, ale mowa o tym jak to może pomóc mojemu biznesowi.

Tak, porozmawiajmy o tym jak, a nie czy. Bardzo mnie to cieszy, bo to jest duża zmiana taka mindsetowa w umysłach zarządzających managerów, którzy zrozumieli, że metody płatności nie są, czy w ogóle usługi finansowe, nie są tylko zarezerwowane dla checkoutu, ale to jest ten taki krwioobieg, który krąży po całej firmie i powoduje domykanie tych kluczowych KPI-ów.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: No właśnie, tak już pomału zbliżając się do końca naszej rozmowy porozmawiamy troszkę o przyszłości, o trendach w najbliższym czasie. Więc jakie technologie i te modele płatności według Ciebie będą kluczowe dla e-commerce w Polsce w ciągu najbliższych, powiedzmy dwóch, może trzech lat? Jak Ty to widzisz?

Ewa Kraińska, When U Buy: Ja jestem konsekwentna i mówię embedded, taki do końca embedded, czyli bardzo wbudowany w ekosystem, czyli bardzo spersonalizowany, który na pozór nie będzie kioskiem z kredytami, tylko będzie dostarczał pieniądze, czy dostarczał usługę finansową w miejscu i momencie, w którym ona jest potrzebna i z drugiej strony będzie edukował sprzedawców, jak z niej korzystać, żeby pomagać sklepom.

Czyli ja bym powiedziała w ten sposób, że to będzie model, który coraz bardziej wchodzi w doświadczenie sprzedawców, użytkownika w danym miejscu, czyli nie mówimy już dzisiaj o różnych miejscach, tylko mówimy o jednym doświadczeniu. To jest wyzwanie dla technologii, wyzwanie dla zarządzających, żeby wpuścić tę technologię do siebie i przetestować i wyzwanie dla użytkowników, aby być gotowym na testowanie, na eksperymenty. To jest pierwsza rzecz.

Druga rzecz, myślę, że w dalszej kolejności przejdziemy na model taki bardziej opt-outowy niż opt-inowy, czyli dzisiaj mamy te usługi jako value added services, jako coś takiego ekstra. Chcesz to? My coś takiego mamy, zapraszamy Cię do skorzystania. Uważam, że właśnie ten moment na rynku w którym jesteśmy, czyli ta ogromna konkurencja, ta pogoń za marżą, i chęć przyklejenia lojalizacji użytkowników spowoduje, że za chwilę te usługi nie będą czymś ekstra, tylko będą czymś absolutnie powszechnym. Ty bardziej będziesz mógł z nich się wypisać, niż do nich się zapisać.

I to jest coś, co ja prognozuję na najbliższe lata, miesiące. Kto pierwszy to zrobi, ten wyznaczy trendy. Na pewno reszta za nimi podąży, no bo tak to dzisiaj wygląda u nas na rynku, ale wydaje mi się, że rynek już jest na to dojrzały.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: Okej i na koniec, no bo może ogląda nas trochę aspirujących przedsiębiorców, co byś poradziła tym osobom, które myślą właśnie nad założeniem własnego biznesu i porzuceniem etatu? Jakie tutaj mogłabyś rady dać takim osobom?

Ewa Kraińska, When U Buy: Zastanówcie się, przeliczcie wszystko. Wiesz, ja jestem pragmatyczna. Ja jestem też ostatnią osobą Rafał, która powie coś złego o pracy na etacie, bo etat w ogóle wszystkie organizacje, w których miałam okazję pracować, czy to banki, fintechy czy Allegro, w którym spędziłam ostatnie lata, dało mi tak dużą porcję wiedzy, doświadczenia, poznania niesamowitych ludzi, ale też opcji takiego przetestowania nie tylko siebie, ale też pomysłu, tak nie ryzykując swoimi prywatnymi pieniędzmi.

Praca z własną firmą jest zupełnie inna, zupełnie, jakby nie ma tej regularności, jest ogromne ryzyko pracowania. Musisz podejmować dużo trudnych decyzji i robić wszystko na początku w swojej firmie. Dlatego, wiesz, to jest tak, że był taki trend jakiś czas temu, że dużo osób rezygnowało w przypływie jakiejś nie wiem, myśli czy inspiracji, rezygnowało z korporacji i rzucało się w swoje firmy, bo myśleli, że oni od dnia drugiego zaczną zarabiać miliony.

Tak nie jest, natomiast swoja firma daje, tak jak powiedziałam na początku, mnóstwo satysfakcji, a przede wszystkim daje Ci niezależność. I to jest coś, co dla mnie jest krytyczne. To znaczy ja nie muszę konkurować o realizację swoich wizji z innymi i stawać w konkursie na najbardziej popularnego pracownika, czy najbardziej lubianego pracownika, bo niestety tak czasami jest, albo największego managera wszechświata. Tylko ja realizuję własną wizję, biorąc za to pełną odpowiedzialność, również finansową.

I dla tych, którzy się zastanawiają to ja mam taką propozycję i taką radę, że jak możecie, zacznijcie te biznesy robić równolegle. Dużo, coraz więcej korporacji pozwala na to, wręcz wspiera swoich pracowników w przedsiębiorczości i to jest najlepsza droga do tego, żeby zobaczyć, czy to w ogóle pyknie, czy rynek jest gotowy na Twoje rozwiązania, a Tobie się to podoba.

A druga rzecz, jest kilka programów akceleracyjnych dla młodych firm, jedne z nich są bardziej takie swobodne bym powiedziała, drugie bardziej konkretne, produktowe. Ja jestem po dwóch i przyznam szczerze, że to są naprawdę fajne okazje do tego, żeby rzeczywiście zwalidować swój pomysł z profesjonalistami, z rynkiem i za szybko się nie zniechęcić, ale też za szybko nie wpaść w euforię. No bo to jest zgubne. Miejcie więc cierpliwość, duży zapas gotówki w rezerwie i przygotowanie psychiczne siebie i rodziny i startujcie.

Rafał Tomaszewski, Fintek.pl: No i myślę, że to jest dobry moment, żeby postawić kropkę. Gościem podcastu Fintek.pl była Ewa Kraińska, założycielka i prezeska When U Buy. Dziękuję Ci bardzo, Ewa, za rozmowę.

Ewa Kraińska, When U Buy: Dziękuję bardzo.