W ciągu najbliższego roku sieci mają zmodernizować swoje systemy tak, aby uniemożliwić zagranicznym call center używanie brytyjskich numerów, co pozwoli odbiorcom łatwiej rozpoznać, że połączenie pochodzi spoza kraju.
Brytyjskie telekomy będą walczyć ze spoofingiem
Według danych rządowych aż 96% użytkowników telefonów komórkowych podejmuje decyzję o odebraniu rozmowy na podstawie wyświetlanego numeru, a trzy czwarte osób ignoruje połączenia z nieznanych, zagranicznych numerów. Oszuści od lat wykorzystują ten fakt, podszywając się pod banki i firmy, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. Ten problem obserwujemy także w Polsce.
Nowe regulacje to jednak nie tylko blokowanie fałszywych numerów. Brytyjscy operatorzy wprowadzą też zaawansowane technologie śledzenia połączeń, które pozwolą policji szybciej identyfikować źródła przestępczej działalności. Dodatkowo, sztuczna inteligencja będzie analizować wzorce połączeń i wiadomości SMS, automatycznie blokując podejrzane próby kontaktu zanim dotrą do użytkowników.
– Podszywanie się pod zaufane numery pozwala oszustom wprowadzać ludzi w błąd i wyłudzać ich ciężko zarobione pieniądze. Dzięki modernizacji naszej infrastruktury telekomunikacyjnej zjawisko spoofingu zniknie w ciągu roku – odbierając przestępcom jedno z ich najgroźniejszych narzędzi – twierdzi Lord Hanson, minister ds. walki z oszustwami w brytyjskim rządzie.
W Polsce na początku 2024 roku czterej najwięksi operatorzy telekomunikacyjni – Orange, T-Mobile, Play i Plus – podpisali porozumienie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Miało ono przeciwdziałać spoofingowi i smishingowi. Dodatkowo wcześniej przyjęto tak zwaną ustawę antyspoofingową, ale do tej pory niewiele się jednak zmieniło.


