W ramach ogłoszonej strategii FCA zaprezentowało raport przygotowany wspólnie z firmami KPMG i Europe Economics, który analizuje korzyści płynące z rozwoju otwartej bankowości. Według raportu, może się ona przyczynić się do tego, by konsumenci mieli większy wpływ na sposób zarządzania swoimi pieniędzmi oraz planowania przyszłych wydatków i inwestycji.

Brytyjczycy chcą rozwijać otwartą bankowość

Otwarta bankowość stworzyła ważne podstawy do uczynienia codziennych operacji bankowych i płatności bardziej zróżnicowanymi i dostępnymi” – twierdzi FCA. „Otwarta finanse mają potencjał, aby rozszerzyć to na więcej produktów i usług finansowych” – dodaje brytyjski nadzorca.

Kluczowym elementem nowej strategii FCA jest uruchomienie programu Smart Data Accelerator, który rozpoczął działalność już we wrześniu. Inicjatywa ma umożliwić testowanie praktycznych zastosowań otwartych finansów w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku. W ramach projektu FCA współpracuje z firmą technologiczną RaidiamLink, która dostarcza rozwiązania ułatwiające bezpieczną wymianę danych między instytucjami finansowymi.

FCA zapowiedziała również uruchomienie dwóch tak zwanych sprintów technologicznych, które odbędą się w okresie od listopada 2025 r. do lutego 2026 r. Pierwszy z nich będzie poświęcony rozwiązaniom dla rynku kredytów hipotecznych, a drugi sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Jak podkreśla FCA, rozwój otwartej bankowości wiąże się nie tylko z ogromnym potencjałem, ale także z ryzykiem. Organ zaznacza, że nowe modele wymiany danych wymagają odpowiednich zabezpieczeń technologicznych oraz procedur zapewniających ochronę konsumentów.

Według danych Open Banking Limited w Wielkiej Brytanii z otwartej bankowości korzysta ponad 15 mln klientów prywatnych i firmowych. To oznacza, że pakiet usług, który pojawił się sześć i pół roku temu, stał się elementem codzienności dla niemal co trzeciego dorosłego mieszkańca kraju. Jeszcze rok temu liczba użytkowników otwartej bankowości wynosiła 10 milionów.

W Polsce wciąż brakuje szczegółowych danych dotyczących popularności usług otwartej bankowości. Niemniej z raportów Związku Banków Polskich wynika, że na koniec pierwszego kwartału 2025 roku aż 24 mln osób aktywnie korzystało z bankowości internetowej, a ponad 25 mln używało aplikacji mobilnych swoich banków. Nie wiadomo jednak, jaki odsetek użytkowników sięga również po rozwiązania open bankingu. Można przypuszczać, że świadomość społeczna w tym zakresie wciąż pozostaje stosunkowo niska.