Campiri to w pełni zautomatyzowana platforma do wynajmu kamperów, która działa podobnie jak serwisy, za których pośrednictwem można zarezerwować pokój, apartament czy dom. Wystarczy kilka kliknięć, by algorytm wyszukiwarki znalazł odpowiedni pojazd kempingowy bez formalności, na podstawie preferowanej ceny, daty wyjazdu, liczby podróżujących lub miejsca odbioru kampera. Wszystko odbywa się w pełni online.

Założyciele oraz inwestorzy Campiri mają doświadczenie w tworzeniu marketplace, wcześniej stworzyli go m.in. dla łodzi i jachtów. Jednym z twórców platformy jest Lukas Janousek, który wcześniej, jako udziałowiec i CMO rozwijał Twisto. Campiri kilka kwartałów temu zadebiutowało w Czechach, by wkrótce rozpocząć ekspansję zagraniczną.

– Jesteśmy łatwi w obsłudze jak Airbn’b, tyle że z kamperami. Naszą siłą jest nie tylko wygoda oferowanych rozwiązań, ale i to, że dajemy właścicielom kamperów możliwość stabilnego i bezpiecznego zarobku z najmu. Obecnie niejednokrotnie jest tak, że właściciel ponosi wysoki koszt zakupu kampera, a następnie korzysta z niego średnio jedynie 3-4 tygodnie w roku. Poza tym okresem kamper stacjonuje na płatnym parkingu i nie pracuje na siebie. Jesteśmy marketplacem dla wypożyczalni i właścicieli indywidualnych, którym umożliwia potraktowanie zakupu kampera jak inwestycji – wyjaśnia Lukas Janousek, CEO i założyciel Campiri.

Polacy chcą jeździć kamperami

Według najnowszych danych popyt na wynajem kamperów rośnie w całej Europie. Szacuje się, że wartość rynku rosła w 2021 r. w tempie 13 proc. przebijając 45 mld USD (z 39 mld USD w 2020 r.), a do 2025 r. skoczy aż do 57 mld USD. W ten trend wpisuje się też Polska.

Z badań przeprowadzonych w październiku 2021 przez na zlecenie Campiri wynika, że o podróży kamperem marzy 66 proc. Polaków (w tym aż 73 proc. osób w wieku 35-44), a 10 proc. planuje skorzystać z kampera już w 2022 r. 15 proc. z nas miało już okazję podróżować kamperem, jednak tylko 6 proc. osób zdarzyło się to więcej niż raz w życiu.

Niemal 90% Polaków, którzy kiedykolwiek podróżowali kamperem, poleca ten sposób podróżowania. Wśród głównych zalet tej formy wypoczynku wymieniają dużą mobilność, wygodę (ze względu na dostępne wyposażenie „pod ręką”, np. łazienkę, kuchnię), poczucie wolności i niezależności, a także postrzeganie tego doświadczenia jako niezapomnianej przygody.

Największe bariery w podróżowaniu kamperem to przede wszystkim: wysokie koszty (46 proc.), słaba infrastruktura – m.in. mało miejsc postojowych (30 proc.) oraz niewielka liczba pojazdów dostępnych do wynajęcia (17 proc.). Campiri ma odpowiedź na te problemy. Wkrótce platforma zyska kolejne funkcje, m.in. możliwość rezerwacji miejsca kempingowego na rekomendowanym, sprawdzonym przez Campiri kempingu.

Kamper może na siebie zarobić

Start Campiri w Polsce oznacza intensywne pozyskiwanie dostępnych kamperów od firm i osób indywidualnych. Obecnie rynek jest rozdrobniony, a część wypożyczalni działa wyłącznie w trybie offline. Do tego zwykle proces wypożyczenia kampera jest skomplikowany i niewystandaryzowany, co oznacza, że może trwać godzinami.

Problem stanowi również ubezpieczenie. To dlatego, według analiz Campiri, jedynie 2 procent prywatnych właścicieli w Polsce wynajmuje swoje kampery. W Campiri decyzje o wynajmie kampera zawsze podejmuje jego właściciel. To on ustala cenę najmu i terminy dostępności pojazdu.