To wyniki badania zleconego przez Santander Bank Polska. Nastolatkowie pozytywnie oceniają swoje umiejętności racjonalnego wydawania pieniędzy – 60 proc. starszych nastolatków (16-18 r.ż.) i 22 proc. młodszych (14-15 r.ż.) deklaruje, że wiedzą, jak mądrze kupować. Głównym źródłem wiedzy finansowej młodszych nastolatków jest dom i szkoła, a starszych TikTok i YouTube.
– Nastolatkowie w wieku 12-15 lat dość nisko oceniają swoją wiedzę na temat ekonomii i gospodarki. Może to wynikać z tego, że – jak pokazują wyniki badania – niemal 60 proc. nastolatków rozmawia z rodzicami o sytuacji gospodarczej w Polsce rzadko lub wcale. Warto mieć świadomość, że duża odpowiedzialność za budowanie u młodych ludzi świadomości finansowej jest po stronie rodziców. Edukacja finansowa powinna być czymś naturalnym i pojawiać się w codziennych sytuacjach. Wyjazdy wakacyjne to dobry moment, aby porozmawiać z dzieckiem o zarządzaniu budżetem oraz podejmowaniu świadomych decyzji finansowych, aby otrzymane kieszonkowe wystarczyło na wszystkie zaplanowane podczas wyjazdu wydatki – wyjaśnia dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Ekspertka dodaje, że niska ocena swojej wiedzy finansowej u młodszych nastolatków (12-15 lat) może wynikać także z mniejszego doświadczenia w zarządzaniu pieniędzmi. Dodatkowo edukacja finansowa w szkole pojawia się dopiero w klasach ponadpodstawowych, dlatego młodsi uczniowie mogą nie czuć się jeszcze kompetentni w tym temacie. Nastolatkowie lepiej oceniają swoje umiejętności racjonalnego wydawania pieniędzy niż ogólną wiedzę na temat finansów. Wynika to z tego, że dokonywanie zakupów oraz wybieranie spośród różnych ofert jest ich codziennością – mają w tym doświadczenie i dotyczy to ich bezpośrednio.
Co nastolatkowie wiedzą o inflacji i inwestowaniu?
Dziś nietrudno zetknąć się w przestrzeni internetowej czy medialnej z tematyką inwestycji, skierowaną do coraz młodszego grona odbiorców. Jaką wiedzę na temat instrumentów inwestycyjnych mają nastolatkowie oraz ich rodzice? 80 proc. nastolatków w wieku 16-18 lat, podobnie jak ich rodzice, poprawnie wykonało zadania testowe, weryfikujące wiedzę na temat stóp procentowych i procentu składanego.
Problemem okazało się pytanie o dywersyfikację dochodów z inwestycji – prawie 30 proc. starszych nastolatków, jak i rodziców udzieliło na nie błędnej odpowiedzi. Badani mają jednak wiedzę na najbardziej palący od wielu miesięcy temat, jakim jest inflacja. Wyniki pokazują, że 80 proc. osób w wieku 12-15 lat wie, czym jest to zjawisko.
Rodzice i nauczyciele vs. internet – czyli skąd nastolatkowie czerpią wiedzę?
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Bank Polska wynika, że większość dzieci w wieku 12-15 lat uczy się na temat zarządzania pieniędzmi głównie w domu (50 proc.) i szkole (43 proc.). Jednak dla starszych nastolatków rodzice i nauczyciele przestają być głównym źródłem wiedzy, a staje się nim internet (49 proc.).
Respondenci w wieku 16-18 lat najczęściej korzystają ze źródeł takich jak TikTok (48 proc.) czy YouTube (45 proc.). Często czerpią wiedzę również z Instagrama (31 proc.). Ponad 30 proc. wszystkich badanych nastolatków wskazuje jako źródło wiedzy telewizję. Najmniejszą popularnością cieszą się podkasty i prasa.