Z badania wynika, że ponad połowa (52%) amerykańskich nastolatków w wieku 13–17 lat regularnie korzysta z takich wirtualnych rozmówców. Co ósmy (13%) rozmawia z nimi codziennie, a kolejne 21% – kilka razy w tygodniu. Wśród nastolatków, którzy nigdy nie korzystali z towarzysza AI, chłopcy (31%) częściej niż dziewczęta (25%) deklarowali brak takiego doświadczenia.
Młodzież spędza więcej czasu z AI niż z realnymi przyjaciółmi?
Jednak dla wielu młodych osób sztuczna inteligencja to coś więcej niż gadżet pomocny w rozwiązaniu pracy domowej: 33% używa jej do nawiązywania relacji i kontaktów społecznych, 18% szuka porad, a 17% docenia jej stałą dostępność.
Część nastolatków traktuje AI jako pomoc w rozwijaniu kompetencji społecznych – 39% twierdzi, że trenowało z nią rozmowy, a potem przeniosło te umiejętności do prawdziwego życia. Najczęściej ćwiczonymi aspektami były: ogólne umiejętności społeczne, rozpoczynanie rozmowy, udzielanie wsparcia czy wyrażanie emocji.
Mimo to, zaufanie do AI pozostaje ograniczone. Połowa respondentów nie wierzy w informacje przekazywane przez chatboty, a młodsi (13–14 lat) częściej niż starsi są skłonni traktować je poważnie. Co trzeci nastolatek uznał rozmowy z AI za bardziej satysfakcjonujące niż z prawdziwymi przyjaciółmi, jednak większość (67%) wciąż przedkłada ludzkie relacje nad wirtualne.
Warto dodać, że aż 80% młodych użytkowników AI nadal spędza więcej czasu z realnymi przyjaciółmi niż z cyfrowymi towarzyszami. Tylko 6% stwierdziło, że jest odwrotnie. To może uspokoić tych, którzy obawiają się, że relacje społeczne zostaną całkowicie zastąpione przez technologię.
Badanie zostało przeprowadzone wiosną 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1060 nastolatków przez naukowców z NORC przy Uniwersytecie Chicagowskim. Pojawiają się już obawy dotyczące wpływu sztucznej inteligencji na samopoczucie nastolatków – m.in. na jaw wyszły pozwy przeciwko firmie Character.AI w związku z samobójstwem nastolatka na Florydzie oraz promowaniem przemocy w Teksasie. Rosną również kontrowersje dotyczące wykorzystywania sztucznej inteligencji w przestrzeni terapeutycznej.