Handel internetowy zrewolucjonizował rynek zakupowy już kilka lat temu. W Polsce 79% internautów kupuje online, z czego ¾ deklaruje robienie zakupów na polskich stronach internetowych – wynika z jedenastej edycji raportu „E-commerce w Polsce”, przygotowanego przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
Preferencje, trendy i innowacje
Wśród najważniejszych zalet zakupów online użytkownicy wymieniają całodobową dostępność, brak konieczności jechania do sklepu oraz nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu. Wskazywano również na to, że w sklepach internetowych często produkty mają niższe ceny. Z drugiej strony, jako najczęściej napotykane problemy użytkownicy wymieniają natrętne reklamy, zbyt długie oczekiwanie na dostawę produktów oraz wysokie koszty dostawy.
Wyraźny wzrost zainteresowania zakupami online odnotowano w trakcie pandemii – siłą rzeczy była to wówczas jedyna możliwość nabycia pewnych kategorii produktów. Użytkownicy przyzwyczajeni do tego typu rozwiązania nie zrezygnowali z niego nawet wtedy, gdy świat “wrócił do normalności”. Wśród najczęściej wybieranych serwisów e-handlu, podobnie jak w ubiegłych latach, króluje w Polsce Allegro. Tę platformę spontanicznie wskazuje 86% badanych. Na drugim miejscu znalazł się OLX (39%), a na trzecim Amazon (20%).
Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Strategy&Polska, prognozuje się, że do 2027 roku wartość krajowego sektora e-commerce wzrośnie o ponad 94 miliardy złotych, osiągając pułap 187 miliardów złotych. Warto jednak zauważyć istotny wpływ, jaki na cały sektor miała inflacja – aż 30% badanych przyznało, że z powodu wzrostu cen kupuje mniej niż wcześniej.
Automaty paczkowe niezmiennie liderami
Raport e-Izby: “Logistyka i dostawy. Klucz do e-sukcesu” wykazuje, że klientom zależy na dostępności opcji takich jak dostawa następnego dnia lub w weekendy i możliwość śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym. Dwie trzecie konsumentów oczekuje dostawy w przeciągu 48 godzin, istotna jest również elastyczność w wyborze punktu odbioru. Ogólnie rzecz biorąc – konsumenci przykładają coraz większą wagę do dostawy w procesie zakupów online. Dane pokazują, że w skali 0-5 oceniają oni jej znaczenie na 3,79, a wynik ten jest jeszcze wyższy w przypadku klientów zamożnych oraz takich, którzy często kupują przez Internet.
Z raportu Gemius wynika, że najczęściej wybieraną opcją dostawy są niezmiennie automaty paczkowe – korzysta z nich aż 82% kupujących. Wśród nich szczególnym zainteresowaniem cieszy się Paczkomat® InPost – tę formę wybiera aż 93% badanych. Nieco mniej niż połowa respondentów (42%) decyduję się na dostawę kurierem do pracy lub domu, a niecałe 20% badanych preferuje dostarczenie zamówienia do punktów partnerskich, na przykład Żabki, Orlenu czy Ruchu.
InPost, będący liderem w branży automatów paczkowych, stale rozbudowuje swoją sieć, jednak nie ma wątpliwości, że rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. Paczkomat® InPost jeszcze w 2021 roku miał aż 92% udział w rynku. Jednak do końca ubiegłego roku ta dominacja została osłabiona do 57% w wyniku ekspansji nowych graczy, takich jak DPD, Allegro, DHL, Orlen oraz Poczta Polska. Chcąc zaspokoić wymagania klientów, również te firmy inwestują w rozwój tego typu rozwiązań.
Zmieniające się trendy w sektorze dostaw e-commerce odzwierciedlają rosnące oczekiwania konsumentów w kwestii szybkości i elastyczności w dostarczaniu zamawianych produktów. Automaty paczkowe stanowią innowacyjne rozwiązanie i zapewniają klientom dużą swobodę i komfort w zakupach internetowych – a to z całą pewnością zachęca ich do kupowania. Z pewnością rynek dostaw będzie się dalej rozwijać – nic nie wskazuje bowiem na to, żebyśmy przestali kupować online.