Wspólne postępowanie prowadziły agencje nadzoru finansowego z Nowego Jorku, Massachusetts, Teksasu, Kalifornii, Minnesoty i Nebraski. Oprócz kary finansowej, regulatorzy nakazali firmie Wise m.in. przegląd zamkniętych wcześniej kont, usprawnienie procedur raportowania podejrzanych działań, wzmocnienie mechanizmów weryfikacji klientów pod kątem ryzyka AML/CFT oraz poprawę integralności danych klientów w systemach firmy.
Ponad 4 mln kary dla fintechu Wise
Zgodnie z nakazem, Wise ma zaangażować niezależną stronę trzecią w celu weryfikacji wdrożonych działań naprawczych, a przez kolejne dwa lata firma będzie zobowiązana do składania kwartalnych raportów postępów do grupy regulatorów.
To nie pierwsze problemy Wise z amerykańskimi organami nadzoru. W styczniu bieżącego roku firma otrzymała karę w wysokości 2,025 mln dolarów od Biura Ochrony Finansów Konsumentów (CFPB) za wprowadzające w błąd informacje na temat opłat. Kara ta została później obniżona do 44 955 dolarów.
Wise był także karany przez regulatorów w innych krajach. W 2022 roku firma otrzymała grzywnę w wysokości 360 tys. dolarów od regulatora finansowego Abu Zabi za brak odpowiednich procedur AML. Z kolei w Europie firma została zobowiązana do wdrożenia programu naprawczego po tym, jak Narodowy Bank Belgii wykazał, że nie posiadała ona potwierdzenia adresu zamieszkania dla setek tysięcy klientów.
Ostatnio pisaliśmy także, że brytyjski Financial Conduct Authority ukarał neobank Monzo grzywną w wysokości ponad 21 milionów funtów za „niewystarczające” systemy i procedury zapobiegające przestępczości finansowej. Uchybienia te miały miejsce w okresie od października 2018 do sierpnia 2020 roku. Przykładem może być używanie znanych londyńskich zabytków jako adresów zamieszkania przez klientów zakładających konta w banku.