Wyniki badania przeprowadzonego w połowie września dla PayPal przez Maru/Matchbox, pokazują, że zakupy żywności online wyraźnie zyskały na znaczeniu. Już ponad 8 na 10 polskich konsumentów twierdzi, że kupowało takie artykuły w internecie, a 27% korzystało przy tym z usług płatności internetowych. Mimo to, jeśli chodzi o świeże produkty, konsumenci nadal przejawiają spory apetyt na zakupy w tradycyjnych sieciach stacjonarnych, chętnie widzą też opcję odbioru osobistego w sklepie.
Kanały online i offline w świecie handlu wzajemnie się uzupełniają. Z badania PayPal wynika, że takie hybrydowe podejście jest szczególnie widoczne w przypadku kupowania produktów świeżych i nietrwałych. Potwierdzają to dane: choć liczba Polaków korzystających z zakupów spożywczych w sieci jest imponująca, tylko 7% z nich decydowało się nabyć tam świeże produkty. Co ciekawe, w Wielkiej Brytanii ponad cztery razy więcej respondentów (31%) kupowało owoce i warzywa online, co sugeruje, że obawy przed zamawianiem świeżej żywności są tam mniejsze.
Polacy dostrzegają zalety zakupów online
Gdy mowa o zakupach spożywczych, wygoda i łatwość obsługi okazują się dla Polaków kluczowe. Potwierdza to 72% konsumentów, którzy przyznają, że główną motywacją do ich dokonywania w sieci jest oszczędność czasu. Dzisiejsze rosnące tempo życia powoduje, że miejsca na obowiązki domowe pozostaje coraz mniej. Opcja dostawy produktów pod drzwi jest w tej sytuacji bardzo wygodnym i efektywnym czasowo rozwiązaniem.
Wielu polskich konsumentów dostrzega zalety zakupów w internecie, jeśli chodzi o szerszy dostęp do różnorodnych produktów z kategorii zdrowej żywności. 73% respondentów badania PayPal uważa, że kupowanie produktów spożywczych w sieci pozwala im wybierać ,,produkty zrównoważone i przyjazne dla środowiska’’, a 55% twierdzi, że daje im to możliwość szerszego wyboru żywności ekologicznej.
Przyszłość zakupów hybrydowych
Obecnie klienci płynnie przechodzą między opcjami zakupów w Internecie, w sklepie tradycyjnym czy usłudze ,,click-and-collect”. Trend hybrydowych zakupów spożywczych, napędzany przez potrzebę bezpieczeństwa, wygodę i wyznawane przez konsumentów wartości, dzięki pandemii zyskał szansę na dynamiczny rozwój. Według prognoz, prędko się to nie zmieni.
W parze z nim idzie upowszechnienie nowoczesnych metod płatności. W Polsce po pandemii aż 59% badanych częściej korzystało z płatności online, takich jak PayPal, a 40% stwierdziło, że nie czuje się teraz komfortowo używając gotówki lub dotykając klawiatury w celu wpisania kodu PIN. To, co na początku wynikało z konieczności, dziś jest już pełnoprawną częścią codziennych nawyków zakupowych Polaków.