Z badań przeprowadzonych jeszcze przed pandemią przez firmę analityczną PMR na zlecenie T-Mobile Polska wynika, że w perspektywie 3-4 lat na potrzeby dostępu do Internetu będzie w Polsce używanych 32 mln telefonów. Już teraz korzysta z nich 98% zatrudnionych w przedsiębiorstwach. Jednocześnie wyniki tego raportu wskazały, że aż jedna na pięć średnich firm w Polsce oficjalnie nie stosuje żadnych zabezpieczeń w służbowych telefonach komórkowych, nie licząc się zupełnie z konsekwencjami.

– Telefon to dziś nasze centrum dowodzenia, narzędzie płatnicze, źródło doboru oferty zakupowej i jej realizacji. Tymczasem nie zabezpieczamy swojego smartfonu przynajmniej w takim samym wymiarze, jak komputera – mówi Andrzej Karpiński, szef ds. bezpieczeństwa w BIK.

Coraz powszechniejsze zagrożenia w sieci

Postępująca cyfryzacja sprawiła też, że Polacy masowo zaczęli korzystać z usług online, e-administracji, telemedycyny czy zakupów w sieci. Wraz z rozwojem informacyjnym społeczeństwa, coraz powszechniejsze stały się zagrożenia związane z bezpieczeństwem urządzeń mobilnych.

T-Mobile wraz z Biurem Informacji Kredytowej podjęły się wspólnej kampanii edukacyjnej, skierowanej do tych grup Polaków, które mogą być najbardziej narażone na zagrożenia w sieci.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Quality Watch na zlecenie BIK- jedynie co piąty Polak korzysta z usług zapewniających ochronę danych w sieci, 20 procent badanych w ogóle nie zabezpiecza swojego telefonu, a co czwarty nigdy nie zmienia raz zdefiniowanego hasła.

– Biorąc pod uwagę liczbę smartfonów oraz stosunkowo niski poziom edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa można obawiać się, że w najbliższym czasie to właśnie smartfony staną się głównym narzędziem, wykorzystywanym zarówno do kradzieży prywatnych danych czy zwykłych oszustw, jak i bardziej wyrafinowanych ataków, skierowanych przeciwko przedsiębiorstwom. Dlatego musimy edukować zarówno użytkowników indywidualnych, jak i osoby, które mają wpływ na politykę bezpieczeństwa w firmach – powiedział Paweł Dobrzański, Dyrektor Bezpieczeństwa w T-Mobile Polska.

Edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jest niezbędna

Świadczą o tym wyniki badania opinii Quality Watch. Co trzeci uczestnik (35%) doświadczył co najmniej jednego internetowego zagrożenia osobiście. Największe grono Polaków miało kontakt z phishingiem (38%, w tym 18% osobiście), wyłudzeniami pieniędzy poprzez maile sprzedażowe, rzekome wygrane i tzw. super okazje (33%, w tym 16% osobiście) oraz, co dodatkowo groźne – spotkało się z wyciekiem danych z firm czy instytucji (30%, w tym 13% osobiście).

Choć z badań opinii wynika, że rosną obawy o bezpieczeństwo danych, co potwierdza ponad połowa (53%) respondentów, to nadal słabo wypada test wiedzy o sposobach radzenia z sobie z bezpieczeństwem w sieci na co dzień. Aż 80% uczestników przeprowadzonego przez badaczy quizu nie potrafiło rozpoznać adresu strony internetowej, który nie budzi zaufania, 74% nie zna znaczenia pojęcia SCAM, a 47% nie wie, co oznacza symbol kłódki przy adresie URL.

W jaki sposób chronić urządzenia mobilne?

  • Instaluj i aktualizuj oprogramowanie antywirusowe,
  • Dbaj o regularne aktualizacje wszystkich aplikacji, z których korzystasz na swoim komputerze czy smartfonie,
  • Nie otwieraj załączników czy odsyłaczy z niepewnego źródła,
  • Zwracaj uwagę na adres strony internetowej lub adres nadawcy wiadomości e-mail,
  • Nie odbieraj też połączeń z numerów zagranicznych, których nie znasz i nie oddzwaniaj na taki numer, zwracaj uwagę na numer telefonu, z którego przyszła wiadomość. Jeśli nie znasz tego numeru, nie klikaj w link, który może znajdować się w wiadomości,
  • Staraj się nie korzystać z publicznych, otwartych sieci WiFi – doświadczony przestępca może przechwycić Twoje prywatne dane, w tym loginy i hasła, przesyłane „otwartym tekstem”.

Podstawową zaporą jest świadomość na temat zagrożeń i wiedza na temat tego, jak zachowywać się w sieci, doposażona przez odpowiednie narzędzia, które wiele rzeczy zrobią za nas. Autorskie rozwiązanie T-Mobile dla firm, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów ML i AI wykrywa sesje o charakterze złośliwym i je zatrzymuje.