Preferencje różnią się w zależności od wieku. Co ciekawe, w najmłodszej grupie wiekowej 18-29 lat najważniejsza jest lokalizacja punktu – 94 proc. młodych kupuje najbliżej miejsca zamieszkania bądź pracy. Cena i jakość również są dla nich istotne, ale już nieco mniej niż wygoda i dostępność – odpowiednio 87 proc. i 85,5 proc.

Z kolei starsze pokolenia bardziej koncentrują się na jakości i relacjach. Dla respondentów w wieku 30-39 lat, 40-49 i seniorów 60+ najważniejsza jest jakość: odpowiednio 94 proc., 95 proc. i 90 proc. Uprzejma i pomocna obsługa jest natomiast istotnym czynnikiem wpływającym na lojalność dla 91 proc. Polaków w wieku 50-59 lat.

Polacy skanują, klikają i kupują

Udogodnienie takie jak scan & go, czyli samodzielne skanowanie produktów za pomocą smartfona lub specjalnego skanera dostępnego w sklepie i płatność bez kolejki znajduje się na końcu listy czynników lojalizujących. Podobnie jest w przypadku usługi click & collect, w której klient zamawia produkty online i odbiera je osobiście w sklepie bądź punkcie odbioru.

Pomimo tego odsetek wskazań dla obu rozwiązań jest na wysokim poziomie, a same usługi natomiast są istotnym elementem procesu zakupowego. Z badania zrealizowanego na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard wnika, że dla 43 proc. respondentów możliwość zrobienia zakupów w systemie click & collect jest czynnikiem decydującym o powrocie do danego punktu. Niewiele mniej, bo 41 proc. wskazało na system scan & go.

Jednocześnie badanie wykazało, że takie usługi jak scan & go czy click & collect pozytywnie wpływają na jakość i komfort życia Polaków.

– Choć te usługi nie determinują lojalności wobec punktu handlowego lub usługowego, to szerokie spojrzenie na dane daje nam pewien obraz oczekiwań konsumentów. Warto podkreślić, że 37 proc. uważa, że scan & go pozytywnie wpływa na ich komfort życia, a 43 proc. przyznaje to samo w odniesieniu do click & collect – mówi Magdalena Szymczak, Corporate Communications Manager, Fiserv Polska właściciel marki PolCard.

Wzrost znaczenia płatności bezgotówkowych oraz technologii typu scan & go czy click & collect świadczy o postępującej cyfryzacji zakupów. Polacy coraz chętniej sięgają po rozwiązania, które oszczędzają czas i zwiększają komfort, a jednocześnie oczekują, że nowoczesność nie będzie oznaczać rezygnacji z dobrej obsługi i jakości.