5 trendów na 2024 rok według najnowszego raportu Top Employers Institute:
- Wzmocnienie dzięki AI (sztucznej inteligencji)
- Przyszłość zdefiniowana przez cel
- Dialog na rzecz transformacji
- Ewolucja efektywności wellbeingu (dobrostanu)
- Szersze horyzonty DEI (różnorodność, równość, włączenie)
Co więc powinno się zmienić w procesie rekrutacji oraz samego zatrudnienia?
Wzmocnienie dzięki AI
Według danych Top Employers Institute „World of Work Trends Report” – do 2026 r. 100 milionów ludzi będzie współpracować z AI przy wykonywaniu swojej pracy. W miarę jak sztuczna inteligencja (AI) zyskuje na znaczeniu, organizacje stają przed wyzwaniem odpowiedzialnego wdrożenia tych technologii w miejscu pracy. Przyszłość przyniesie bardziej etyczne podejście do AI, skupiając się na synergii między człowiekiem a technologią.
Kluczowe będzie, by AI wspierała pracowników, umożliwiając im skupienie się na bardziej kreatywnych i strategicznych zadaniach, zamiast zastępować ich rolę. W centrum uwagi znajdą się także relacje międzyludzkie, które, mimo postępu technologicznego, nadal będą kluczowe dla zaangażowania i dobrostanu pracowników. Liderzy HR będą musieli znaleźć równowagę między efektywnością AI a pozytywnym doświadczeniem pracowników, opierając swoje działania na solidnych i etycznych fundamentach.
Przyszłość zdefiniowana przez cel
Organizacje dbają dziś nie tylko o zysk, ale również o pozytywny wpływ na świat. Tworzą one „żywe” cele – czyli te wypływające prosto z serca osób zatrudnionych i które pozostają niezmiennym fundamentem ich codziennych decyzji.
Badania Top Employers Institute wykazały, że organizacje, które umożliwiają pracownikom powiązanie osobistego poczucia sensu z celem firmy, cieszą się wyższym zaangażowaniem, wzrostem przychodów i rentownością. Kluczowe dla sukcesu będzie przywództwo zorientowane na cel, które łączy empatię z autentycznym dwustronnym dialogiem. Kierowanie uwagi w stronę tego, co naprawdę ważne będzie wymagać coraz bliższej współpracy z pracownikami. Ponadto, pracownicy oczekują od liderów nie tylko wizji, ale także aktywnego zaangażowania w kluczowe kwestie społeczne i polityczne. To wszystko nieoderwalnie prowadzi nas do kolejnego ważnego trendu.
Dialog na rzecz transformacji
Warto się słuchać – wydaje się, to takie proste, ale w rzeczywistości nie do końca jest. Dane z raportu nie pozostawiają złudzeń – 92% zaangażowanych pracowników twierdzi, że czuje się wysłuchana. Natomiast w przypadku niezaangażowanych pracowników wskaźnik ten wynosi tylko 30%.
Jednak, to nie wszystko. Pracownicy muszą widzieć, że ich opinie są brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Korzyści z przełożenia zrozumienia na działanie są ogromne — osoby, które czują, że mają wpływ na sposób wykonywania swojej pracy, osiągają znacznie wyższy poziom efektywności i zadowolenia z pracy.
Oprócz korzyści dla pracowników włączenie ich do procesu decyzyjnego jest dobre dla biznesu. Pozwala na wykształcenie inteligencji zbiorowej – kluczowej w obecnym delikatnym, stresującym, nieprzewidywalnym środowisku pracy.
Dobre samopoczucie pracownika kluczem do sukcesu finansowego firmy.
Znaczenie dobrostanu pracowników będzie kluczowe dla sukcesu organizacji. Firmy, które ignorują ten aspekt, już odczuwają negatywne skutki finansowe, z globalnymi stratami produktywności sięgającymi 530 miliardów dolarów rocznie. Według badań Top Employers Institute, 95% organizacji uznaje wellbeing za priorytet biznesowy, a liderzy coraz częściej są rozliczani z jego realizacji.
Kluczowe będzie dostosowanie programów wellbeingowych do rzeczywistych potrzeb pracowników, opierając się na danych i regularnych ocenach – tutaj nie chodzi o ilość, a o jakość. Przykład Grupo Dasa pokazuje, że inwestycje w dobrostan bezpośrednio przekładają się na zaangażowanie pracowników i wyniki biznesowe.
Różnorodność, równość i włączenie (DEI) – odpowiedź na wzrost świadomości związanej z dobrostanem.
Działy HR konsekwentnie wdrażają DEI do swoich codziennych praktyk. Najbardziej znaczące postępy w praktykach związanych z DEI są widoczne w budowaniu marki, wellbeingu i zobowiązaniach z zakresu ESG. Powszechne staje się zatrudnianie ze względu na umiejętności, a nie formalne kwalifikacje i otwieranie się na kandydatów z różnorodnym doświadczeniem, w tym z neuroróżnorodnością.
Kluczowe będzie również aktywne włączenie wszystkich pracowników w strategie DEI, co pozwoli na bardziej spersonalizowane i inkluzywne środowisko pracy.